Direktlänk till inlägg 1 juli 2009

Filmturism!

Av GladaKatarina - 1 juli 2009 08:28


Ystad skall i september ha en konferens om filmturism! HA! Wallander, ni vet. Jodå, det är STORT med filmturism!


Har själv film- och litteraturturistat liiiite i Storbritannien. Man är ju Jane Austen-fantast bland annat. Resan till Wien 2002 gick också i litteraturtema, men det blev ju även lite musiktema på den resan, av naturliga själ. Sådant är faktiskt oerhört kul och stimulerande! :-) Kan förstå Sagan om Ringen-fans som reste i drivor till Nya Zealand efter att filmerna gjorts där. Man får ju inte bara filmmiljöer utan så mycket annat på kuppen!


Så är jag ju lyckligt lottad, varenda dag hela veckan har BBC:s Wallander-team häckat i samma korsning här i Ystad. Skymtar den fantastiske Sir Kenneth då och då. :-D (Fast tänk om man var i London nu.)


 
 
Jennie

Jennie

1 juli 2009 09:40

Det där med att resa i fotspår är nog något jag kommer göra också i framtiden, så mycket mer spännande, men det blir nog historiska personer. Jag har varit på det slott i norra England där man spelade in de första två Harry Potter filmerna och bland annat Elizabeth och tror jag Robin Hood - prince of thieves. Jag vet inte om du har sett the Duchess, men jag har varit vid huset där Earl Charles Grey bodde med sin fru. I USA har jag följt i Twin Peaks fotspår med att käka Cherry Pie på typ det café där de äter det i serien (det riktiga brann egentligen ner under mystiska omständigheter) och jag har sett Kurt Cobains hus där han tragisk tog livet av sig (gick dit och kikade för att en kompis bodde i samma område).

Men kändisspaning har jag alltid varit grymt dålig på, Ingvar Oldsberg i Göteborg räknas väl inte, liksom systrarna Kallur i Falun. Filminspelning råkade jag ut för en gång på avenyn, men det var ju inget känt. Alltså inte ens på festival är jag duktig på detta med kändisspaning, ser bara folk där de ska vara. Brorsan har hängt med så många mer eller mindre kända musiker att jag dregglar. Tänk, en gång var det snack om att han skulle till London och bo hos hans kompis kompis som ju hade en bostad där, en kompis vid namn Ryan Adams som jag sedermera blev alldeles kär i, bästa musikern i världen. Det blev inte av, men han har ändå festat med punkgruppen Sum 41, stått backstage i baren och servereat otaliga på Club Coco i Camden, London.

Mmmm, London och Lucas North hade jag gärna tagit vilken dag som helst också.

http://arianasblogg.blogspot.com

 
Ingen bild

GladaKatarina

1 juli 2009 10:00

Jennie: GaaaaaAAAAAHH!!! Du gör mig grön av avund!!! 8-) Nej, har inte sett The Duchess än, men den är ju bl a inspelad på Chatsworth, där hon (Dutchess of Devonshire) verkligen bodde. Chatsworth "spelade" även Pemberley i Pride and Prejudice 2005 och Jane Austen har förmodligen besökt stället... Hade GÄRNA åkt dit! :-D Potterfilmerna!! Säg inte att du har varit i Durham, för då DÖR jag... 8-)

 
Elisabeth

Elisabeth

1 juli 2009 10:48

Det är ju ibland "Wallander-dax" ordentligt på teve och vid något tillfälle intervjuades en del människor och man fick se lite från Ystad samtidigt. Vill verkligen NER dit snart. Ja, DU lär väl HAMNA i en film där snart, det verkar aningen "lurt" nu tycker jag allt...

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Jennie

Jennie

1 juli 2009 13:14

Nej, jag har inte varit i Durham, men har någon sorts bild framför mig på en jättekatedral?! Nej, de första två Harry POtter filmerna filmades i en liten ort som heter Alnwick i Northumberland, på ett slott som heter Alnwick castle (uttalas typ Ännick). Fint och stort som attan, The duke of Northumberland bor där med sin familj, riktigt gammal släkt med efternamnet Percy.

Jaaaa, Chatsworth bara längtar jag till jag kan besöka. Får jag komma på praktik till England så står det med på min lista. Försökte få en klasskompis som var i Manchester för inte så länge sedan att åka dit och hon hade kikat upp det, men det visade sig att man i princip var tvungen att ha bil för komma dit.

http://arianasblogg.blogspot.com/2009/06/drommen-om-england.html

http://arianasblogg.blogspot.com

 
Ingen bild

GladaKatarina

1 juli 2009 13:32

Jennie: Alnwick, ja just det! Percy-familjen, javisst! :-D Vill man ju bara SE!

Durham med jättekatedral - JA! :-D På en kulle! En sådan där otrolig medeltida katedralstad! *flämtar av lycka*

 
Ingen bild

GladaKatarina

1 juli 2009 13:37

Jennie (igen): Har redan läst det inlägget och dreglat... Lake District!! Gaaaah!!

Och apropå Durham: http://www.heritagecities.com/pdf/durham_cathedral.jpg

 
Ingen bild

GladaKatarina

1 juli 2009 13:49

Elisabeth: Ärligt talat vågar jag knappt glo närmare - men vet aldrig var man dyker upp! ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards