Alla inlägg den 9 juli 2009

Av GladaKatarina - 9 juli 2009 16:26



Jag tycker att denna ligger väldigt bra till. :-) Någon som har ett annat förslag? Något i Gamla Sta'n eller i Visby, kanske? Har blivit Gotland x 2 redan på min blogg idag, så why not? Fast jag röstar för Ystad... ;-)



Av GladaKatarina - 9 juli 2009 13:36


Slet åt mig en pocket av Anna Jansson som var tillgänglig: Inte ens det förflutna. Gotska Sandön, sjukskrivna kvinnor på överlevnadskurs i tveksam organisation sponsrad av Försäkringskassan - det lät riktigt intressant att placera en deckare i den miljön.


Det var det inte. Kunde faktiskt inte bli mer fel. Har läst en annan Anna Jansson om hennes poliskvinna Maria Wern, den var både bra och habilt skriven.


Denna var usel. Så usel att jag efter halva boken slängde den ifrån mig. Då har det fortfarande inte hänt mycket av intresse. Det som förmodas vara intressant är bara taffligt. Jansson verkar rent ut sagt tycka illa om de personer hon beskriver. På så sätt blir det lite intressant, för det kryper verkligen i skinnet.


Det kunde varit tragiskt i Norénproportioner, för precis alla mår bottendåligt. Svenskt medelålders elände i pyramidabel storlek! Men istället sitter man och skruvar på sig. Och varför dör ingen?? Eller jo: en har dött. Men var det mord? Men när kvinnorna väl är på ön och är enormt jobbiga, då vill man ta ihjäl hela bunten. Maria Wern också.


När jag kastade boken ifrån mig, hade fortfarande ingen dött. Jag hade dock mina aningar om vad som skulle hända, så jag kollade i slutet av boken. Jodå, mycket riktigt. I stort sett som jag trodde. Hur illa är inte det?


Men jag hävdar fortfarande att upplägget var intressant, eller kunde varit det. Och nu är det förbrukat för ett bra tag framöver. Attans också. ;-)


Av GladaKatarina - 9 juli 2009 11:01



Kände ett behov av att dela med mig av två fönster i Visby domkyrka, jag var där 2007. Ett brinnande Visby och ett medeltida Visby sett från havet. Kontemplativ skönhet...


Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards