Alla inlägg den 9 oktober 2008

Av GladaKatarina - 9 oktober 2008 20:31


...att kanelbullsomröstningen gav en totalt förkrossande majoritet till förmån för dem som vill ha mjölk till kanelbullen, nästan 55%. Jag häpnar fortfarande. ;-)


Av GladaKatarina - 9 oktober 2008 20:26


 Jodå, det finns en sådan dag också! I år är det den 10 oktober, alltid andra fredagen i oktober.


Och det är mycket bra att denna dag finns, för få saker är så koncentrerat nyttiga som just ÄGG! Gott är det också!


Därför - dags för en ny omröstning! Hur vill DU ha dina ägg? :-)


Detta kommer från http://www.svenskaagg.se/ :

Visste du att ett ägg täcker dagsbehovet till;
100% av vitamin B12
31% av selen
14% av vitamnin D
12% av folat

Barn äter lite ägg
Barn behöver näringsrik mat och ägg ger ett bra tillskott av nästan alla näringsämnen som kroppen behöver för att växa och må bra. Trots detta äter svenska barn allt färre ägg enligt Livsmedelsverkets senaste kostundersökning ”Riksmaten barn 2003”. Barn i Sverige äter knappt ett ägg per vecka, vilket är en halvering i jämförelse med tidigare undersökningar.

Äggets dag i skolan 
I år uppmanar vi alla kostchefer i landets kommuner att uppmärksamma Äggets dag genom att servera ägg eller en äggrätt till frukost, mellanmål eller lunch. En rad andra äggaktiviteter kommer dessutom att hållas runt om i landet.

Äggkonsumtion
Sverige: 200 ägg/person och år
Danmark: 250 ägg/person och år
Japan: 330 ägg/person och år
Mexico: 340 ägg/person och år


Min bror har äggläggande höns, bruna leghorn. Bara ett 20-tal. Annat är det med hos en väninna, där är antalet "damer" uppåt 40 000. Det blir ganska mycket ägg...



Av GladaKatarina - 9 oktober 2008 19:58


...en bonde tar en fru! Nu är det igång igen. Hade några bönder på jobbet idag och de sa de kände sig stressade. Jag sade att det berodde på säsongen - inte skördesäsongen utan TV-säsongen. Nu när Bondespektaklet börjat igen, känner sig alla bönder lite jagade. ;-)


Men jag har en osund dragning till spektaklet. Så går det när man har dels bondepåbrå, dels en gammal förälskelse som var bonde. Han lär ha sagt, när hans dotter frågade efter exempel på farliga sporter, just: Bonde söker fru!! :-D


"Så varför skickar du inte in ett svar till en bonde, då??" frågar mig en och annan god vän. Mjaaaa.... Åh nä! ;-) Den Bildskönas kusin blev gift i TV på grund av Bonde söker fru, hennes man var den ende som verkat riktigt intressant. Närmare än så har jag aldrig kommit! 8-)


Fast det är klart... Om där är någon lämplig nästa säsong? Hmmm. ;-)


Av GladaKatarina - 9 oktober 2008 19:50


De kära gudsönernas föräldrar och jag har en massa kul att se fram emot! I slutet av november får vi uppleva den snart nyinvigda Malmö Arena! Där skall vi se...



MAMMA MIA - the musical!!! :-D Längtar så jag dör!! Såg att de börjat visa filmen som sing-along nu! Ypperligt!! :-D :-D :-D


Sedan, i julhelgen, skall vi uppleva ytterligare en fantastisk föreställning, då på Malmö Opera och Musikteater:



Jesus Christ Superstar med Ola Salo i huvudrollen!! Det är även Ola Salo som stått för nyöversättningen! En så otroligt mångsidig och begåvad man han är! Ännu en upplevelse som får en att önska att tiden gick snabbare - när den redan går alldeles för fort! ;-D


Av GladaKatarina - 9 oktober 2008 19:49


 


Ärtsoppa och pannkaka från Lisas Skafferi med utsikt över hamnen och det kära skeppet T/S Helene! Det är en varm dag... Så bra man kan ha det! :-)


Av GladaKatarina - 9 oktober 2008 19:38


Nu har det hänt igen. Tre bränder i Ystad - nu med fara för människors liv. Två av bränderna nära min arbetsplats och förra bostad. Samtliga tre bränder på adresser där jag en gång varit tidningsbud. Vem vet vad man sett och inte sett i sitt liv men inte förstått innebörden av?


Det har brunnit nära min arbetsplats tidigare, det var under "förra omgången" då Ystad var svårt drabbat av pyromani. Samme man är åter häktad. Det behöver inte vara han, men om det finns ytterligare en pyroman med samma beteende och som samtidigt är beredd att sätta människors liv på spel, jag då känns det om möjligt ännu mer obehagligt.


Så obehangligt att jag knappt vill skriva om detta. Vem vet vad som sätter igång vad?


Men man får inte låta sig skrämmas till tystnad. Man får uppmana sig själv till att vara observant. Men tro mig, detta väcker ett enormt obehag inom mig.


Under hela eftermiddagen uppmanade den lokala radiostationen alla i omgivningen till att vara just ytterst observanta.


Måtte en vettig lösning på detta visa sig snart. Detta blir allt mer olidligt, inte minst för pyromanen. Det måste finnas en lösning!


Av GladaKatarina - 9 oktober 2008 11:47


Hade återigen förmånen att trivas med mina gudsöner A&L igår. De var i Ystad för ett tag sedan och deras mamma, Den Bildsköna, är som namnet avslöjar en ytterst begåvad fotograf och fantastisk på allt som har med bild att göra.


Hennes äldste, A, ses på bilden, kikande in på en mysig innergård i Ystad. Han hade sett fram emot min ankomst och tjatat om det så mycket att Den Bildsköna var hyfsat trött på att höra det och jag överväldigande rörd av att höra det. När han ännu en gång frågade om jag inte skulle komma snart och hans mamma tyckte att det räckte med den frågan, sade han: "Men jag tycker att Katarina är trevlig!" Lille gentleman. :-)


Jag hade förmånen att få krypa in i hans lilla tält, som är på hans rum. Älskar sådant, även om jag inte är direkt skapt för det. Hoppas att kontrasten blir komisk; A uppskattar iallafall mina tilltag och jag fick även dela hans badpool i somras. Det var ungefär lika lite plats för honom i poolen som i tältet när jag var där. Men hur kan man bli annat än lycklig över att ett barn uppskattar ens totala närvaro? :-) "Vi ska leka, Katarina!" Jajamänsan!


Det har hänt massor med Lillebror L sedan sist. Ja, han är inte ens en liten gullig bebis på detta sätt som ses på bilden. Han är en större bebis nu, som glatt ålar omkring när han får en chans. Hans reserverade stirrande utbytes allt snabbare mot förtjusta flin och roliga läten när man busar med honom. Storebror är hans största idol, såklart! Snart fyller de år, båda två. 4 år och 1 år. Tiden går fort, som ni vet... Det vet inte A&L ännu. *suck* Vemod. Men det är inte lönt att bli ledsen för det, bättre att njuta här och nu, som A&L gör.


Mellan varven hinner jag byta några ord med deras Bilsköna mamma och även deras mysige pappa, när han kom hem. Den Bildsköna gödde oss med en helt fantastisk Tacolasagne, jag hade kunnat äta ihjäl mig men har sent om sidor blivit vuxen nog att låta bli. Vi fick dessutom en så smarrig chokladpudding till efterrätt, att jag nästan lyckades äta ihjäl mig ändå. A hade talat längtansfullt om chokladpuddingen länge... :-)



Fortsättning följer...


Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards