Alla inlägg den 2 oktober 2008

Av GladaKatarina - 2 oktober 2008 20:31


Svår olycka mellan buss och personbil utanför Veberöd ikväll, en bekant var på bussen och chockades. Personbilsföraren omkom. :´-(


Har underligt nog diskuterat svåra bilolyckor i två olika sällskap idag och stor förstämning lade sig över diskussionen i båda fallen. Så händer detta.


Ta det lite lugnare därute... Vi hinner. Det är inte värt att dö på kuppen.


Av GladaKatarina - 2 oktober 2008 19:59


Det blev dagens lunch! Åt det på Hamngatan i Ystad, den var god! Särskilt moset, sillfiléerna kunde gott legat på järnet liiiite längre. :-) Det var en stor portion, och jag fick över. Frågade snällt om de hade emballage, så jag kunde ta med det som blev över. Jodå, inga problem! Heder och tack för sådan service!


Vi åt alltid stekt sill på tisdagarna, när jag var barn. Den lokala ICA-affären fick in nyfångad sill på tisdagsmorgonen som såldes orensad för 2 kr/kilot, max 2 kg per hushåll. Ja, det var billigt, även på 70-talet. Vet inte hur ofta jag vandrade hem med nyinköpt sill i näven. Mamma, som var Husmanskostens Gudinna - hon hade arbetat med matlagning i många år - lagade stekt sill så det osade och lärde de andra, betydligt yngre mammorna i kvarteret att göra detsamma.


Hur kom det sig då att så många ungar i kvarteret gillade stekt sill? De hade smakat hemma hos oss. ;-) De förvånade barnen tittade storögt på medan mamma rensade, panerade och stekte. När de fick provsmaka en sådan barbarisk anrättning, kunde de helt enkelt inte stå emot. Och alla mammor tog efter!


Mamma var en fena ;-) på att välja ut mjälla, fina sillar. Hon rensade dem väl och hade dill emellan. Lite kryddning i paneringen. Vi hade inte alltid mos till, det blev ofta kokt potatis som vi gaffelmosade och hällde en skvätt kaffegrädde över, sedan saltade vi... Om ni tycker det låter konstigt, så skall jag berätta till Halloween hur vi åt blodkorv. ;-) Vi hade ett berg med rårivna morötter till sillen och potatisen, så vi var inte helt onyttiga.


Ett gott potatismos med lingon till är också toppen. Men mosen skall vara fluffig och välsmakande. Riven muskotnöt! Lite salt och vitpeppar. Själv föredrar jag en klick smör i, inte skirat smör som hälls över. Lite är ibland lagom. 8-)


Nu skall jag värma och äta resterna från lunchen. Mums! :-9


Av GladaKatarina - 2 oktober 2008 08:44


...lite regn och växlande molnighet, som omväxling? Men här nere är det fortfarande meterologisk sommar: medeltemperaturen per dygn är fortfarande över 10 grader. Bara en sådan sak!


Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards