Alla inlägg den 21 oktober 2008

Av GladaKatarina - 21 oktober 2008 11:59


Jag hör Coldplays nya låt Viva La Vida var och varannan dag i radion. Det är bra, för jag gillar den låten. :-) Musikvideon var också sevärd!


Musikvideon är död, läser jag på flera nöjessidor. Synd, för det är ett fint konstnärligt uttryck om det används på rätt sätt. Ett medium som varit oerhört betydelsefullt under den tid som jag aktivt lyssnat på musik som medveten konsument, det vill säga under nästan 30 år. Men Youtube har tagit över och där kan kvalitén bli hur dålig som helst, sägs det.


Och det är ju så dyrt för de stackars skivbolagen att lägga så mycket pengar på en ny artist. Stackars, stackars skivbolagen! Man har kunnat kopiera musik så länge som man har kunnat sjunga och lyssna! Så fort man uppfann noterna, så lärde sig någon annan att skriva av dem. Så fort man kunde spela in och sälja musiken, kunde man spela av den. Så kommer det alltid att vara. Blir nästa steg att ta patent på C-dur? Det konstnärliga uttrycket är fritt för alla människor!


Och? Gör bättre då! Låt amatörer ta över mediet! Flera grupper låter amatörer göra egna musikvideor till nya låtar, sedan tävlar man fram den bästa! Om inte det är interaktivt, så vet inte jag!


Eller, om vi skall kalla det för sitt rätta namn: musiker sammarbetar med sina lyssnare. En tvåvägskommunikation, där musikerna inte blir några onödigt upphöjda idoler. Lite mer konstnärlig ansträngning fokuserad på musiken av riktiga musiker. Lite mindre fokus på allt trams runt omkring, som sex and drugs and rock'n'roll. Låter ju hur bra som helst. Inget mer Idol, till exempel - bara en så'n sak! >;-)


Och, som sagt: trevlig video Coldplay! Hade gärna sett mindre av sångaren Chris Martin. Men han är å andra sidan gift med Gwyneth Paltrow (blondinen som ni ser längre ner på omslaget till Shakespeare in Love), så han hade nog sett mindre av mig med, om han varit i min situation. ;-D


Av GladaKatarina - 21 oktober 2008 08:36


...blir lite ovanlig. Jag är ledig torsdag och fredag. Då beger jag mig till Paradiset där jag känner mig mer hemma än hemma. Har inte hunnit vara där så mycket denna höst, man får ta skadan igen. Längtar verkligen! Paradisets innevånare har haft en bra höst, det känns otroligt skönt!


Men deras dator verkar inte må så bra, så jag vet inte hur det blir med bloggandet. Det blir däremot säkert en hel del höstluft och goda äppelkakor. :-)


Lördag och söndag tillbringas hos Österlenväninnan. Det blir kalas och besök på klädparty, bara för att nämna lite.


Nästa vecka har engelskkurserna lov. Däremot startar jag en alldeles ny kurs på onsdag inom digitalkamerans underbara värld och där är en del att förbereda klart inför det... Känner mig riktigt nervös. Det är ett gott tecken! :-)


Det blir en händelserik november. Det har ju för all del även september och oktober varit, om man skall uttrycka det milt.


Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards