Direktlänk till inlägg 9 oktober 2009

Veckans förvillelser

Av GladaKatarina - 9 oktober 2009 10:00


Halsen känns så där härligt nyklöst om den bara kan göra under en nyutbruten fredagsmysförkylning. ;-/ Å andra sidan säger medierna idag att höstens förkylningsutbrott lagt band på spridningen av baconfrossan (=schweinflu).

Idag var vi tre på kliniken, alla faktiskt ganska krassliga... Inte så bra! Å andra (eller tredje) sidan gör vi kanske besökare en tjänst genom att vara lite snuviga, om vi på så vis hejdar baconfrossan?

Under hela veckan har en pigg gammal dam ringt och bokat tid. Problemet är bara att trots hennes piggelinitet är hon allt annat än odement, stackars henne. Hon bokade och kontrollringde om tiden 3 gånger. Dagen efter bokade hon av, för att sedan ringa och boka tiden igen. Och igen. Utsatt tid på onsdag - hon uteblev. Hon ringde ganska uppgivet och sade att taxichauffören kört henne fel, han hade kört till något stort hus och vi var ju i en villa, sade hon bestämt. Vi är inte i en villa, men grannkliniken ett stenkast bort (andra åkommor) har varit i en villa. Den lilla damen uppgav att hon åkt taxi i en timmes tid runt den lilla staden för en summa av 600 kronor.

Gladan var inte glad. Gladan ringde den lilla stadens tvenne taxibolag och fick höra att den lilla damen beställt taxi hos båda bolag, men faktiskt bara åkt med en av taxibilarna. Hon skulle till tandläkaren, sade hon. Vi är ju alltså en kiropraktorklinik. Men gatuadressen var rätt! Konstigt nog var huset på rätt adress fel... *suck* Visst är det viss komik i detta, men också oerhört mycket förtvivlan.

Gladan ringde stadens anhöriggrupp och fick numret till den lilla stadens hemtjänstgrupp för dementa. Berättade om situationen och undrade om de kände till denna dam. Jodå, hon fanns med på deras karta.

Dessa människor är ju änglar som sliter något alldeles vansinnigt med att hjälpa 98 behövande personer i timmen. Minst. Tänk på det nästa gång du klagar på skatten eller funderar på hur din ålderdom skall bli. Räkna antingen med att ta hand om gamla mamma/pappa själv eller hoppas på dina barns/anhörigas goda hjärta, om du inte vill spendera dagen med att åka taxi för 600 kronor. Det kan mycket väl vara en tiondel av din pension som går åt på en sådan utfärd. Och månaden har i genomsnitt 30 dagar. Det kommer du förmodligen fortfarande att minnas, även om du blir dement.

Hur som helst - den lilla damen gav sig inte, för hon hade ont. Ont är inget man glömmer, för det gör sig banne mig påmint. Hon fick ny tid till igår, personal från hemtjänsten skulle eskortera. Damen drabbas av annan åkomma när taxin kommer, tiden blir inställd.

Damen ringer idag, har ytterst fragmentariska minnesbilder av veckans tidbokningshändelser. Jag fick säga att tid inte fanns idag, vilket var lika sant som att solen gick upp även denna dag. Nu var damen ledsen, mycket ledsen. Vi avslutade samtalet, sedan ringde hon igen. Efter mycket inre debatterande med mig själv, bokade jag in den lilla damen på måndag och kontaktade hennes hemtjänstgrupp. De skall eskortera henne på måndag. Sedan ringde damen två gånger till, en gång för att höra om tiden var bokad och ännu en för att höra om hon hade ringt och bokat av den...

Skall vi hålla tummarna för den lilla damen, som på sitt sätt är en hjältinna i sitt eget universum?

 
 
Magnus

Magnus

9 oktober 2009 20:09

Gladan, du är en hjälte och jag håller absolut tummarna :)

http://mj.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Cineline

9 oktober 2009 22:00

Usch, så sorgligt! Stackars lilla tant. Hoppas att hon hittar rätt på måndag och att ni kan hjälpa henne så att hon åtminstone slipper att ha ont. :-(

 
Kastrullis

Kastrullis

9 oktober 2009 22:46

Det är så illa. Jag har tänkt tanken på ålderdom flera gånger när jag varit på sjukhus akut. Och sist jag låg inne också. Jag har tänk att när jag blir sådär gammal kan någon skjutsa mig till ett stup så kan jag hellre hoppa rakt ut än att bli sådan att jag inte klarar mig själv...
Du är bra Gladan, glad att det finns sådana som du!
KRAM

http://kastrullapan.bloggplatsen.se

 
Katta

Katta

10 oktober 2009 00:30

Oj, så länge sen! Jag var bara tvungen att springa in och berätta att det äntligen fötts burmakattungar här!
Så nytt det har blivit på denna bloggsite. Jag får nog ta mig lite tid i helgen och lära mig hur det nu fungerar.
Du ser ut att må bra i alla fall!

http://katta.bloggagratis.se

 
Berith

Berith

10 oktober 2009 08:23

Stackars lilla tant , tur att du har ett stort och gott hjärta =)
Hoppas att hon nu kommer på måndag så hon får hjälp med sitt onda ...
All heder åt dem som jobbar inom åldringsvården ! =)

Ha en mysig lördag!
Kram =)

http://maxmax.bloggagratis.se

 
Stort och smått

Stort och smått

10 oktober 2009 11:34

Men åh! Jag får ont i hjärtat när jag läser om henne! Stackars lilla damen! Hoppas att hon inte har ont av sin demens själv.

Men jag blir glad i hjärtat över att du ringer hemtjänsten och fixar och donar åt henne!
Hoppas att taxiföraren inte tog betalt för hela färden, i så fall är han ingen hjälte.

http://stortosmatt.blogspot.com

 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

10 oktober 2009 12:03

Hoppas att din hals känns bättre snart./ Baconfrossan - det ordet har jag inte hört tidigare.../Hoppas att damen kommer rätt på måndag.

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Elisannw

10 oktober 2009 12:17

Får inte upp något meddelande alls och tidigare när jag har använt minneskort, från min första kompaktkamera och till systemkameran har det gått alldeles utmärkt. Brukar få upp ett meddelande (precis som hemma) med en "ruta" med frågor om vad jag vill göra utan att installera något särskilt. Då det ju är pappas dator har jag bara satt i minneskortet i skrivaren och helt utan problem.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards