Alla inlägg den 17 oktober 2009

Av GladaKatarina - 17 oktober 2009 10:28


Det är lördag och radion har avverkat Ring så spelar vi. Eftersom tiden går så fort som den gör, lär radion säkert ha avverkat Melodikrysset innan jag har skrivit färdigt detta inlägget. Solen blängde in genom fönstret när jag steg upp, tänka sig! Men nu mulnar det på... Snön/nederbörden som Skåne lovades igår, den uteblev. Kommer den idag?


Har ätit frukost och hostat färdigt. Sabla tjat om min hosta, tycker ni kanske. Det är lika bra att jag säger som det är: jag har förkylningsastma. Har även viss överkänslighet mot vissa dofter och fördoämnen, men inget som på något vis gör mitt liv handikappat, så länge som jag planerar lite.


Men när väl förkylningen blir bättre, envisas luftrören med att vara dåliga ett tag därefter. Mycket trist. Man vaknar med en känsla av att precis hela huvudet är ingentäppt, näsa och hals, men även öron OCH ögon. Efter ett tag, när man varit uppe, hostat av sig, fått föda och kroppen i rörelse, så lägger sig svullnaden igen.


Igår morse skulle jag stigit upp klockan 05.00, men unnade mig att ligga och lyssna på radion i "några minuter". Det råkade bli 45 minuter. Det blev alltså lite stressigt och ingen frukost. Köpte vad jag behövde på Centralen och blev så illa tvungen att sitta och hosta på tåget. Det var inte så många ombord, tack och lov. Jag noterade nämligen att de som satt i samma vagn flyttade sig från den halvan jag satt i, till nästa halva av tågvagnen. Arma människor, de trodde väl att jag satt och spred svininfluensan! Eller så blev de väl galna på att höra mig hosta, det blir jag när andra hostar. En sak är säker: sitter man och hostar i dessa tider, då får man garanterat vara ifred. Det är ju, som bekant, skönt med en egen kupé. Men pinsamt.


Det är sällan jag blir förkyld, som tur är. Och svninfluensan oroar mig inte som så. Tänker inte ta spruta, för den lär jag bli dålig av. Mediciner har nämligen en god förmåga att sätta igång min kropps försvarsmekanismer. Så länge jag var förkyld hade jag ändå inte kunnat få vare sig sprutan eller influensan. Kanske har jag smittat lite människor som nu slipper baconfrossan och sprutan. Skall nog inte inbilla mig att jag gjort en god gärning, bara.


För visst är det dumt att vara ute och smitta omgivningen. Tyvärr var vi alla drabbade av samma förkylning på jobbet och ingen kunde gå in och arbeta för någon annan. Vi har inskolat en vikarie för oss i receptionen, men hon kunde inte jobba nu, på grund av kommande tentor. Alternativet hade varit att stänga hela kliniken. Då hade vi fått det fruktansvärt stressigt veckan efter och garanterat blivit dåliga av det. Verkligheten är bister.


Apropå influensasprutan och vara hemma: har talat med flera sjukhusanställda i veckan som fick sprutan. Många blev ganska dåliga av den och fick vara hemma någon dag efter. Det blev tufft för sjukvården. Sedan kommer de kanske inte att få spruta nr 2. Spruta nr 1 ger undefär 40% skydd.


Nu kan följade meningar bli upprörande för vissa. För jag måste fråga: var det lönt? Nej, jag tycker inte det. Det måste finnas bättre sätt. Och till och med min arbetsplats hade fått slå igen om baconfrossan slagit till där.


Men att dra igång en jättekampanj, skrämma upp populasen och sedan dra tillbaka hälften av vad man sagt, det är mycket illa och väldigt, väldigt cyniskt. Nästa år lär sjukvårdspolitikerna skylla på neddragna resurser med att "vaccineringen mot svininfluensan blev jättedyr". Jag hostar hellre ifred.


Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards