Alla inlägg den 4 oktober 2009

Av GladaKatarina - 4 oktober 2009 12:01


Nu har BBC rest hem från Ystad. TV4 skall visa de engelska Wallander-filmerna, de startar den 11 oktober med Sidetracked. Kenneth Branagh är ju både rolig och underbar! Han förvånas i denna intervju över Ystadsbornas bristande förvåning över filminspelandet. Om skånebarnen känner igen honom, är det för att han spelade Professor Lockhart i den  andra Harry Potter-filmen.


Han berättar också i denna intervju hur han cyklat omkring i Ystad och hittat nya små gator hela tiden. Branagh har också upptäckt att det går att lämna sin cykel olåst. Det är faktiskt sant, bara man väljer sina ställen och inte lämnar cykeln för länge, så får den vara i fred. Nu låser jag alltid iallafall och ställer den ordentligt i cykelställ. Den stod parkerad vid stationen i två veckor under min semester och väntade snällt när jag återvände. (Men säg det inte till någon. ;-) ) Så okriminellt är det oftast i Ystad.


Den 15-17 oktober håller Ystad sin första deckarfestival! Kan ni tänka er! :-D Hoppas att det slår väl ut och blir en etablerad tradition.


Av GladaKatarina - 4 oktober 2009 11:43


MMS-bloggning  


Kanske bedarrar stormen snart? Det har åtminstone slutat regna och solen har hittat ut. Igår kväll piskade regnet på som stora vågor mot huset.


Jag är med i Ystads Segelsällskapsförening som har hand om en fin gammal skuta, galeasen Helene. Hade hoppas på att hinna med ut på någon segling i sommar, men tufft arbetsschema och stor födelsedag satte stopp för det hela. För ganska exakt ett år sedan var jag med några dagar på en fantastisk segling till Kivks Äppelmarknad.


Skeppet Helene har varit en smula olycksdrabbat sedan i våras, hon seglade in i en pir. Det var dessutom tid för en större, planerad renovering som utfördes innan sommaren. Nu görs hamnen i Ystad om rejält, vilket för all del behövs. Den inre piren har tagits bort, detta orsakar förmodligen att större vågor slår in i inre hamnen. Igår blev Helene och ett antal andra båtar i hamnen stormskadade. :-( Vi får väl se om hon kan ligga kvar i Ystad...


Måste hon flyttas, blir det trist för oss alla i Ystad. Det blir dessutom svårt för mig att vara med på ärtsoppekvällar med allsång varannan torsdag, som jag var med på under vinterhalvåret. Man vill ju dra sitt strå till stacken på något sätt. Segling och båtrenovering är jag nämligen ingen fena på. Men havs- och skeppsbeundran är jag bra på!


Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards