Direktlänk till inlägg 2 juli 2009

Bo Balderson fortfarande en hemlighet

Av GladaKatarina - 2 juli 2009 14:49


Läser på DN:s hemsida att det nyligen debatterats om vem Bo Balderson är eller var. Mycket tyder på att denne hemlige författare fortfarande lever - häromdagen lanserades "sanningen" att trubaduren Olle Adolphson var hemligheten bakom pseudonymen, men hans familj dementerade detta.


Enligt artikeln och Wikipedia skall hemligheten avslöjas efter Baldersons död. Flera inom politik och journalistik har pekats ut som Balderson, men en okänd adjunkt skriven på Irland, vars tvillingbror satt inne med faktaunderlag, verkar hittills vara den troligaste kandidaten.


Böckerna handlar om just en adjunkt och första boken utspelar sig på det glada 60-talet när Sverige blomstrade som mest. Adjunkten är ungkarl och bor i Stockholm, där han trivs med lugnet i sin lägenhet och det kulturella utbudet.


Men han har en svåger - Lilleman. Lilleman har ärvt en förmögenhet och bor mestadels på familjens skärgårdsö där han och adjunktens syster producerar en ansenlig mängd barn.


Adjunkten tycker att svågern är en dumbom. Svågern är dessutom statsråd, av en otrolig slump är denne förmögne man stadsråd för Socialdemokraterna. Med tiden blir han även minister. Själv vet Lilleman - svågern - det vill säga Stadsrådet - inte hur det hela gick till, mer än att det var blöta galoscher inblandade. Under perioden av borgerligt styre 1976-1982 lyckas stadsrådet på något märkligt sätt få plats i den borgerliga regeringen istället. Allt återberättat av adjunkten i raljerande och satirisk stil.


Adjunkten är väl medveten om att han förväntas komma på en längre sommarvistelse på stadsrådets ö under sommaren. Oftast skjuter han upp det så länge som det går. När han slutligen dyker upp, lyckas adjunkten och stadsrådet ofelbart snubbla över någon intressant mordgåta. Mordgåtor som det "dumma" stadsrådet nystar upp med en finurlighet som till och med gör adjunkten en smula ödmjuk. Lite som ett motsatt Holmes/Watson-samarbete, med andra ord.


En dåvarande ex-sambo och jag kom över första boken i serien av en slump i början på 90-talet. Sedan började vi snoka efter fler och beställde kopior från bibliotek från hela Sverige - det var nämligen inte lätt att komma över dem! Och komma över dem, det ville vi! De var underhållande och lite i Midsomer-stil, skulle man väl säga idag.


Har vi tur, då kommer det äntligen ut nyutgåvor. Snubblar du över en Bo Balderson någonstans - hugg den och läs den! :-)


 
 
Sanna igen...

Sanna igen...

2 juli 2009 15:31

Joemn visst har jag läst några st av hans böcker och minns jag inte helt fel så var det under läsningens gång man kunde få fram vem mördaren var om man skärpte till sig. Så jag minns att jag lånade dessa böcker på bokbussen och de var ofta utlåpnade så man fick sätta upp sig på lista....he he!
Jasså Olle Adolphson är utpekad...hm!

Du har det väl gott i värmen? hihi

http://sancha.bloggagratis.se

 
Elisabeth

Elisabeth

2 juli 2009 16:09

Ja, vilken mystisk författare som inte vill träda fram mer. Men visst har det väl gått något på teve. Kanske kan vara något att läsa framöver också, kanske få inspiration.../Nu har jag fått ÄNNU en anledning att kopiera kommentaren, nämligen PROXY-monster och ev. något annat Blogg-monster också!/Jag får förresten spamkoden dare, ska jag våga...?!

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Skånepågen

2 juli 2009 20:07

Ingen åska eller blixtar å inget regn. Öken.

 
Magnus

Magnus

3 juli 2009 09:50

Ok, sätter upp dem på min måste-läsa-lista

http://mj.bloggagratis.se

 
Kvasthilda

Kvasthilda

3 juli 2009 14:01

Bo Baldersson. Just den boken (Statsrådet och döden) har jag läst nån gång för evigheter sen! Minns inte ett spår av den.... Än mindre till vem spåret ledde ;) Mamma har nog en del Baldersson-böcker. Måste kolla hennes hylla nästa vecka!

http://malmdamm.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards