Direktlänk till inlägg 8 juni 2008

Finfin Fläderblomssaft

Av GladaKatarina - 8 juni 2008 23:10


Jag gör inte anspråk på att ha uppfunnit detta recept, men har lagt till några lime i det. Receptet är dessutom välbeprövat och uppskattat överallt.


När du gör flädersaft: rensa blommorna från så mycket skjälkar som du bara kan. Ju närmare, desto bättre. Du ska inte klippa i blommorna, oh nej. Men de skall nätt och jämnt sitta ihop. Varför? Slipp besk saft!


Finfin Fläderblomssaft


Ingredienser:

  • 40-50 fina klasar fläderblom
  • 2 citroner och 2 lime
  • 2 liter vatten
  • 2 kg socker
  • 2 msk citronsyra
  • 2 krm natriumbensoat

Tillbehör: 1 kastrull på minst 3 liter och 1 större kastrull eller gryta på minst 10 liter. Spis. Slev. Rostfritt halvlitersmått. Silduk på stativ. Svalt utrymme. 5-6 väl rengjorda flaskor.


Gör så här:

1. Rensa blommorna väl och lägg dem i en stor gryta.

2. Tvätta citrusfrukterna väl i varmt vatten (rensar ut mycket av besprutningen) och skiva dem tunt.

3. Varva citrusskivorna med blommorna i grytan.

4. Ta en annan stor gryta, koka vatten och socker i denna tills sockret smält = sockerlag.

5. Rör i citronsyran i sockerlagen.

6. Ta upp ungefär 1 dl lag i ett rostfritt mått, rör i natriumbensoaten i detta. Häll sedan i detta i den övriga lagen och rör om så det blandas!

7. Häll den varma sockerlagen över blommorna. Rör om väl men försiktigt! Sätt på grytlocket!

8. Låt nu saftlagen stå svalt, i t ex ett skafferi eller annan svalare del i huset.

9. Rör om lagen 1 gång/dygn i 3 dygn.

10. Sila saften genom silduk i 30 minuter.

11. Häll på de rena flaskorna och förslut!


Kan avnjutas genast och går fort åt!


Gör gärna flera satser! Om du låter saftlagen svalna i stora kastrullen, kan du hälla över den i en ny, ren plasthink med lock där du kan förvara saftlagen i de tre dygnen. På så vis kan du återanvända din stora gryta till såväl mer saftkokning som annat, medan flädersaften står och "saftar till sig".


Men kom ihåg: Rena kastruller, rena redskap, rena hinkar och rena flaskor! Annars kan det bli mögel och otrevligheter, trots citronsyra och natriumbensoat! Dra aldrig in på sockret! Det bevarar och balanserar saften. Hemkokt saft är hemkokt saft och skall njutas som sådan.

 
 
Ingen bild

Pål

26 juni 2009 00:19

Varför klipper du inte flädern? Vad gör du istället? Nyper?

 
Ingen bild

GladaKatarina

26 juni 2009 05:45

Pål: Jodå, jag klipper i STJÄLKARNA. :-) Så nära blommorna som möjligt.

 
Ingen bild

Anki

26 juni 2009 12:41

Hej! Tack för ett underbart recept! Just nu sitter jag och avnjuter min saft på altanen efter att den nu stått och dragit sig i 3 dygn! Magiskt god! Plockade nämligen fläderblommorna på midsommardagens morgon =)
Tack än en gång för receptet! =)

 
Ingen bild

GladaKatarina

26 juni 2009 21:37

Anki: Vad kul att du gillar det! :-) Blev själv väldigt glad när jag fann det, ett mycket bra recept! Och magisk saft är ordet - midsommarmagisk! :-D

 
Ella

Ella

28 juni 2009 20:41

Nu ska jag börja trimma mina blommor =) Skickade iväg sambon till att handla. Så nu ska det göras saft =) får se om jag lyckas ;)

http://mommysmonster.blogg.se

 
Ingen bild

GladaKatarina

28 juni 2009 21:10

Ella: man får pilla lite, läsa på, röra om... Inga svåra moment, men många. Men väl värt det. :-) Du kommer säkert lyckas jättebra!

 
Ingen bild

mig

3 juli 2010 16:45

vad är 2 krm????? kan du inte skriva ut

 
GladaKatarina

GladaKatarina

17 juli 2010 13:44

2 krm = Två kryddmått! :-)

Om du har ett gång mått som sitter ihop så finns där ofta dl, halv dl, kaffemått, msk, tsk och krm. Det vill säga: deciliter, halv deciliter, kaffemått, matsked, tesked och kryddmått.

http://gladakatarina.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7 8
9 10 11
12
13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2008 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards