Direktlänk till inlägg 3 oktober 2009

Rosor med budskap

Av GladaKatarina - 3 oktober 2009 16:42

Jag hade inte trott att det skulle bli fler nytagna rosbilder i år. Med den 25 september gick jag förbi klostret i Ystad, där det finns ett underbart rosarium. Och visst blommar det!


Idag stormar det hårt kring husknuten. Men är rosornas tid i Ystad förbi? De kan blomma förbluffande länge i de skyddande små kvartersgatorna i centrala Ystad. :-)



Jacques Cartier är en Portlandros, bland de första återblommande rosor som fanns. En riktig toppenros som är känd för att blomma långt in på hösten. Är inte helt säker, men tror att namnet kommer av upptäckaren Cartier som tog Kanada i besittning för Frankrike. Tänk, förr i världen när man kunde göra så. Tur att man inte kan det nu. Skulle Richard Armitage kunna gälla som ett eget land? Inte eget längre, i så fall, utan mitt. ;-)


Hur som helst, just kanadensiska rosor är ypperligt starka och härdiga. Mer om det senare.



     


Zonta är en buskros av modernt snitt. Mörkgrönt bladverk och intensiv färg! Den gör heder åt färgnamnet brandgul! Brandgul var det enda namnet jag kunde för färgen orange tills jag började skolan. Men samtidigt är nog ändå inte brandgul och orange samma färg, om jag får säga min mening. Denna ros är verkligen fantastiskt brandgul! :-) Ståtlig ros, men tyvärr doftlös.


Zonta International är en organisation som en fd svärmor är medlem av. De arbetar med att höja och förstärka kvinnors ställning genom utbildning över hela världen, bland annat med hjälp av stipendier. Heder åt dem!


 


Irma är en rotäkta ros framtagen i Balsgård utanför Kristianstad, särskilt framavlad för svenska förhållanden, för att vara frisk och härdig samt att ha gammaldags skönhet med ljuvlig doft. Baserad på - just det - kanadensisk rosforskning. De har verkligen lyckats med det! Irma är en sanndröm!


  


Mörka, sköna dam! Väldoftande med färgnyanser som jag verkligen älskar! Förvånansvärt härdig för att vara en Austinros. Men detta är perfekta förhållanden i Ystad, märk väl. Alla Austinrosor är ljuvliga underverk som ger en illusion av paradis - om man har de perfekta växtförhålladena och är beredd att ge dessa rosor speciell uppmärksamhet varje dag på säsongen.


Dark Lady är en hyllning till den mörka damen i Shakespeares sonetter. I dessa sonetter finns även en ljus, gudomligt vacker yngling. Poeten, damen och den unge ynglingen är sammanlänkade i ett förhållande som även i våra dagar får oss att lyfta på ögonbrynen. Det har forskats mycket kring vem damen och ynglingen kan ha varit. En roman jag läste och skrev om i bloggen, ger en trovärdig och underhållande version av det hela.



My mistress' eyes are nothing like the sun;

Coral is far more red than her lips' red;

If snow be white, why then her breasts are dun;

If hairs be wires, black wires grow on her head.

I have seen roses damasked, red and white,

But no such roses see I in her cheeks;

And in some perfumes is there more delight

Than in the breath that from my mistress reeks.

I love to hear her speak, yet well I know

That music hath a far more pleasing sound;

I grant I never saw a goddess go;

My mistress when she walks treads on the ground.

And yet, by heaven, I think my love as rare

As any she belied with false compare.


Underbar sonett där Shakespeare beskriver en kvinna med mörkt, risigt hår som verkligen inte liknar solen. Hennes hy är inte som rosenblad, hennes läppar är inte lika röda som korall, hennes andedräkt doftar inte minsann inte så gott. Hon påminner inte om någon gudinna där hon går. Ändå lyckas hans målande jämförelser få fram hur mycket han njuter av att se henne och hur speciell deras kärlek är. :-)


 
 
Ingen bild

Skånepågen

3 oktober 2009 17:38

Rosariet är guld i flera bemärkelser. Nog är det jättefint.
Sensommar och en bit in på hösten är rosentid.
Men i dag är vädret inte kul.

 
Catten

Catten

3 oktober 2009 18:43

Vilka fullständigt underbara rosor - dina bilder skingrade höstmörket en smula =)

Och visst är det i livet som i den käre Williams sonett; skönheten ligger i betraktarens öga!

http://catten.bloggplatsen.se

 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

3 oktober 2009 19:25

Ljuvligt, så otroligt tjusigt och versen också. Det var nog 2003 som en vän i Limhamn skrev att hon tog in rosor från trädgården den 2/12 eller nåt... "Käckt va!", har jag för mig att hon skrev i sitt mail.

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
Sanna

Sanna

3 oktober 2009 19:29

Ååååååå å vackra och rosor finns det kvar lite här och där hos grannarna och brukar beundra dem tills hunden fått nog och vill vidare på våra promenader. MIn favoritfärg just nu är gul/aprikos. Såg den hos trädgårdsmästaren sist. Den skulle jag vilja ha men har just nu ingen bra rosplats.

Ha det gott och önskar dig en trevlig kväll också!

http://sancha.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Tintin Belisida

3 oktober 2009 22:39

Tack för fin kommentar. En tjejkompis har eller i alla fall har haft Flickr. och Bilddagboken har jag hört talas om, tror jag. Jag skall absolut kolla upp mer men innan jag har kunnat lösa min situation vill jag inte ha för mycket. Min PO är ju på Mallorca sedan igår och blir borta en vecka. Men hon vet ju vad det är för något och jag förbereder lite åt henne + har skickat mail.

 
Berith

Berith

4 oktober 2009 08:52

Godmorgon =)
Vilka underbara rosor , man blir gald av dem !!
Ha en mysig söndag!
Kram =)

http://maxmax.bloggagratis.se

 
Kvasthilda

Kvasthilda

5 oktober 2009 22:03

åååååååhhhhhh. *salig suck*
Älskar den brandgula!
Irma är fantastiskt vacker också med den där babyrosa färgen. Me love.

http://malmdamm.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards