Direktlänk till inlägg 3 juli 2009

Rosengård - det händer BRA saker!

Av GladaKatarina - 3 juli 2009 09:35


Det var stenkastning mot polis i Rosengård i onsdags, ingen träffades men det var 10-12 personer som kastade. Sedan den 7 maj finns det polis på Herrgården i Rosengård hela tiden, det har varit oroligt och bråk mellan olika gäng. Nu har polisen gripit gängledare och enligt närpolisen var stenkastningen en hämnd. Gängen blir störda i sin verksamhet och deras organisation slås sönder.


Det händer saker på Herrgården, som varit i fokus så länge nu!


Newsec:s skandalfastighet är under mycket omfattande renovering. Newsec ville inte ordna tillfälligt boende till sina hyresgäster, men måste göra det iallafall. Deras snålhet har verkligen slagit emot dem själva!


Bränderna har, efter minskad uppmärksamhet, blivit mer och mer sällsynta.


De brottsliga gängens struktur börjar slås sönder. 


Och förhoppnigsvis öppnar snart en ny mötesplats för ungdomar i området; Tegelhuset.


Citat från City.se:

Nio miljoner har kommunstyrelsen avsatt för att göra
Herrgården tryggt. Förutom den nya mötesplatsen i
Tegelhuset ska idrottsföreningarna bli mer tillgängliga,
socialtjänsten ska få mer resurser och skolan ska få kurser
i aggressionshantering. Insatserna ska pågå fram till år
2011.

Slutcitat.


Just det, resurser. Här är ett längre citat från samma artikel, som berättar vad Tegelhuset vill göra.


Citat från City.se:

[...] det satsas på en långvarig verksamhet med kontinuitet.
Med i planeringsarbetet är också ett femtontal ungdomar.

- Det är engagerade ungdomar som vill visa en annan sida av
Rosengård. De för ungdomarnas röst, säger André Hounsounou
(ungdomskommunikatör i Rosengård).

Den nya mötesplatsen riktar sig till ungdomar mellan 16 och 25 år
och kommer driva öppen verksamhet.

- Här kommer bli ett café som kommer skötas av ungdomar med
stöd av vuxna. Vi kommer att ha läxhjälp med utbildade lärare,
dansklasser och sångpedagogik. Vi hoppas också på att så
småningom starta upp en webbtidning, berättar André
Hounsounou.

Mötesplatsen i Tegelhuset kommer även att erbjuda hjälp till
de som söker jobb och det kommer hållas förebildsseminarium.

Slutcitat.


Det är sådana saker som måste till. Man måste fånga upp dessa unga innan de hamnar fel i tillvaron!! Det är här och nu det gäller. Och vi behöver dessa unga! De är vår framtid!


Och det finns fungerande instanser i såväl Malmö som resten av Sverige. Bara de får resurser! Mindre tjafs, mer action! Jag tror på Sverige och de kunskaper som finns för att förebygga dessa problem. Låt dessa instanser få göra sitt jobb under ordentliga former!


Dessutom - dessa instanser fokuserar på, lyfter fram och förstärker det positiva. Det är då det händer saker - det är då människor mår bra!


Mer om Rosengård i min blogg.


 
 
Elisabeth

Elisabeth

3 juli 2009 10:44

Det är helt underbart att läsa sådant. För det är som överallt annars att det handlar om RESURSER. Det finns egentligen massor av duktiga och engagerande personer och UNGDOMAR. Vill inte tro att det handlar om "ondska" utan mer "Nu får det vara nog!". Det ÄR verkligen HANDLING som krävs, ocn precis som du skriver här mindre tjafs. Detta låter verkligen lovande. Har ju blivit så förtjust i Malmö även om jag inte har varit till Rosengård, inte än i alla fall. Men detta kan bli en fin förebild även för andra områden och städer.

http://elisannw.bloggagratis.se

 
nilla

nilla

3 juli 2009 13:24

Låter himla bra! Fast de skulle behöva ha med ungarna från kanske 13 år.
Jag skulle vilja jobba i ett sånt projekt...fan va kul...

http://nillalivet.blogspot.com

 
Anglinder, förstås!

Anglinder, förstås!

3 juli 2009 16:01

Trevligt vykort, har du gjort det själv?

http://detkvittar.se

 
Mita

Mita

3 juli 2009 17:18

Underbart att det satsas på Rosengård, hoppas bara att det tas emot med glädje

http://rocotopeppers.bloggagratis.se

 
Ingen bild

GladaKatarina

3 juli 2009 19:56

Elisabeth: tror du har helt rätt i att de verkligen tycker att det får vara nog! Bra sagt!

Nilla: Ja, det stämmer att de behöver tas tag i tidigare. Det är inte omöjligt att det finns projekt för de barn som är lite yngre.

Mita: Det tror jag definitivt! Folket som bor där vill ha lugn och ro, inte att några få förstör för alla.

Anglinder: Nej, mitt hade varit snyggare. ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards