Alla inlägg den 17 december 2009

Av GladaKatarina - 17 december 2009 16:35


YEAH! Fast de har nog fel, de gamla djuraffärspojkarna, för det kan nog bli en vit jul i år! :-D

Av GladaKatarina - 17 december 2009 09:33

...mot vanliga 50 minuter. 1½ timme av dessa tre timmar tillbringades på spåret utanför Svedala. Tåget vi satt i orkade inte mer och för att spara på strömmen fick de släcka ljuset. De gamla Pågatågen är verkligen utslitna. Där satt vi i beckmörkret och det blev kallare och kallare. En del pratade ganska upprört i telefon, jag tror att det hjälpte dem att hålla kölden borta.


Jag hade givetvis hört om det kommande snön och faktiskt klätt mig varmt, rejält varmt. Strumpbyxor, leggings, byxor. Strumpor, långstrumpor, vinterboots. Tunika, fleecejacka+extra fleecejacka och täckjacka. Mössa och dubbla vantar. Faktiskt. Det låter som om jag planderade en Sibirien-tripp, men jag har suttit still på Pågatåg förr. Och jag hade ju lovat gå med på bio... (Nästa gång kommer jag att ställa in om det väntas ett sådant väder.)


Jag hade dessutom bytt julklappar, via ombud, med en förkyld väninna. Påsen innehöll generöst nog tre paketer och ett av paketen kan mycket väl vara En Känd Chokladask, med tanke på storlek, tyngd och skakljud. Jag hade även fått en muta julklapp av en tacksam patient, ett fint Riojavin. Nu var ju detta avsett för andra omständigheter. Men, tänkte jag, om nöden sätter in har jag åtminstone vin och choklad att bjuda runt och smaka själv. Då, om inte förr, hade det kanske kunnat bli lite julsång i vagnen ute på slätten.


Men då anlände män i oranga skyddskläder, det känns alltid så tryggt. Det tog låååång tid innan de kunde få tågen att fungera ihop, men så småningom blev vi baxade tillbaka till Svedala och fick byta till det Malmötåget som stått där och häckat i en och en halv timme. Där inne var varmt och ljust.


Jag var hemma strax innan ett och givetvis var även hela Malmö omstoppat av ett vitt bomullstäcke. Gabbi hade skickat en teckning med snigelpost som fick lyckoskrattet att bubbla upp. Sedan sov jag gott och hade ju tack och lov sovmorgon idag.


Tycker synd om de som missade sina anslutningar och fick jaga dyra taxibilar. Men det är fint när kriser får människor att börja hjälpa varandra. Det är dessutom bättre att sitta fast inne i ett Pågatåg med andra människor än ensam i en avkörd bil. Det har inträffat över 30 bilolycker i Skåne idag. Då fortsätter jag hellre att ta tåget.

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17
18
19 20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards