Alla inlägg under augusti 2008

Av GladaKatarina - 24 augusti 2008 11:05


 


Hästarna skall ha nytt vatten. De får visserligen i sig en del vatten ändå, nu när det inte är snustort i hagarna längre. Men vattenkaren skall ändå vara rena och fulla med friskt vatten. :-) Det är kul att ösa på vatten, det känns livgivande. Och lyxigt! Det kunde ha varit värsta brunnstorkan nu! Men så kom regnet.


Det mognar överallt. Äpplen, nypon... Men den som tror att blomningen är över får minsann öppna ögonen för all färgprakt överallt! Knallrosa vresrosor! Brandgula ringblommor. Vita, glamorösa liljor. Blåa, romantiska luktärter. Sena, återblommande rosor. Rosa klöverblom.


Kor måste vara lyckosamma djur. Indierna har rätt i det. De äter säkert minst en fyrklöver var per år! Man borde satsa på mer än ko-bingo, varför inte ko-lotto? En nöjd och klöverstinn ko väljer sju nummer samt tilläggsnummer. Vinst varje gång!


En pipig glada bor borta vid skogsbrynet. Hon cirklar över mig. Hej kompis! Skogsbrynet... Nu behövs det lite gassande sol efter regn innan svampen kommer upp på allvar! Fast det växer vita, intressanta saker i hästhagen. Jepp, champinjoner. Men de får bli där de är. Man skall aldrig ta risken med vit, vildväxande svamp.


Det är brödbak på gång inomhus. Det blir säkert kakbak också, innan dagen är slut.


Av GladaKatarina - 24 augusti 2008 10:47


Solsken


Nu har det slutat regna! Och enligt SMHI blir det fint resten av dagen! Solen skiner redan här i Paradiset! :-)


Männen i huset drar upp på logtaket. Ny takplåt skall på inför vintern.


Av GladaKatarina - 23 augusti 2008 21:23


Före

Före


God middag med glatt sällskap. Vildsvinsstek med trattkantarellsås och björnbärschutney samt fint australiensiskt rödvin. Kryddat med en uppsjö av skämt om vin och svin. 8-)


Hallonbakelse med kaffe till efterrätt. :-)


Efter


Av GladaKatarina - 23 augusti 2008 18:40


Det blev en mycket rolig kräftskiva med livade människor! :-D Vissa fortsatte ut på "spilledauns" *, men jag drog mig hem.


Nu är jag i Paradiset hos goda vänner. De planerade att sätta upp ny takplåt idag, men det väntas minst 35 mm regn över Skåne denna helgen. Det känns som om det redan kommit 350 mm idag.


Men det var en skön regnpromenad upp till gården. Den uttorkade bäckfåran har fått nytt liv av regnet.


"Det ger mycket vatten i bä-ä-äcken,

så där så det hoppar å far!"


Dagens sånginsats. Det blev mer sång igår, snappsvisor är en kul tradition! Jag biddrog även med en ölvisa som lanserades till en Lundakarneval.


Jag dricker öl när jag ser dig

(Melodi: Jag blir så glad när jag ser dig)


"Jag dricker öl när jag ser dig

Jag dricker öl när jag ser dig

Jag dricker ö-öl när jag ser dig

Jag dricker öl för att stå ut med att se dig!"


Skogen runt Paradiset är nu rekordfullt med vildsvin. Ikväll skall vi äta upp ett, iallafall steken. Jag gör trattkantarellsåsen.


Regna mer, så blir det ännu fler trattkantareller!



*spilledauns : skånska för att gå ut och dansa,
gärna till levande musik.

Av GladaKatarina - 22 augusti 2008 06:24


KräftorNu bär det av till ännu en hektisk dag. Känner på mig att den blir saftig. Är dock ledig måndag, onsdag, torsdag och fredag nästa vecka: semester. Vad hände med tisdag? Jag ställer upp och jobbar... Kanske inte det allra bästa. Men nu är det så.


Ikväll skall jag på kräftskiva. Och väl där blir det lugna puckar med både det ena och det andra, om jag får bestämma! Kräftor ger inte direkt någon mättnad och ädlare drycker ställer till det. Men vitt vin är OK. ;-)


Skall till Paradiset lördag till måndag. Har jag tur blir det kräftfiske eller svampplockning. Skogspromenad är iallafall garanterad! Det lockar efter en trång, matosig festivalvecka i Malmö! Lagom är ju alltid bäst, vare sig det gäller arbete, festande eller avkoppling.


Av GladaKatarina - 21 augusti 2008 20:06


Malmöfestivalen går oundvikligen mot sitt slut, imorgon är det över. Alltid lite sorgligt. Många gillar den inte, kan faktiskt inte begripa det. Här finns något för ALLA. :-)


Saknar den tiden då portionerna i matstånden var minde och billigare. Då hann man smaka flera rätter på en runda... Gick man med någon, kunde man dela en rätt och äta ännu fler. 8-) Har pratat med många som håller med om detta.


Stirrig dag idag. Hösten stirrar upp saker. Kändes som om en svallvåg drog in på arbetsplatsen under några timmar idag. Stiiiiiirrrrrr. Usch.


Köpte lunch på mitt favoritställe i Ystad: Lisas Skafferi i hamnen! Hemlagat eller vällagat, alltid godare än gott! :-) Åt lax- och spenatpaj, supersaftig med underbar laxsmak, som alltid. Vitlöksbröd, riktigt varierad grönsallad men underbar örtagårdsdressing på färska örter samt en ljuvlig brownie med nötter till efterrätt. Hela kostcirkeln. ;-)


Nu är det kväll, dags att sova. Skall ju upp klockan 05.00 imorgon bitti. Pratade med en av mina systrar ikväll som skall upp 04.30 *gurgel* Skall njuta av min extra halvtimme! 8-)


Av GladaKatarina - 21 augusti 2008 11:55


...gör mig väldigt kluven. Vi har en väääldigt välutvecklad statsapparat i detta landet, på EU-nivå och internationellt sett ligger inte så få stater efter oss. Det är deras sak att sköta jobbet.


Ändå ser världen ut som den gör. Det är uselt. USELT!!


Man skyller på beslutsprocesser. "Ett ärende måste passera fem instanser innan bla bla bla..."


Stryk ska dom ha. >:-(


Men jag anser inte att anarki är lösningen.


Åter till välgörenhet. Skall världens väl och ve ligga i händerna på rika som bestämmer sig för att vara godhjärtade för en stund, samtidigt som det ger dem goodwill och skatteavdrag?


Nej.


Men trots detta: världens tredje rikaste man; Bill Gates, som vi nog alla lite till mans älskar att hata för en hel hög olika saker - ostabila programvaror inte minst - har hoppat av sin egen skapelse Microsoft och ägnar nu all sin tid åt sin och hustrun Melindas välgörenhet.


Det är bra.


Av GladaKatarina - 20 augusti 2008 19:18

Alltid en kul och förstklassig 60-talsshow med bra drag! :-)

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards