Direktlänk till inlägg 7 november 2009

Hubertusjakt...

Av GladaKatarina - 7 november 2009 20:34

...är det säsong för nu! TjusigaEmma, alias den kära Fröken Höna/Agda, är aktiv deltagare varje år! Den 31/10 var hon på Rinkabyfältet, ryttarna springer i strandkanten!


Klipp här:

http://sydsvenskan.se/webbtv/webbtv_skane/article562865.ece


Jag tror att det är Agda själv som galopperar förbi i slow motion på slutet! Annars är det mycket likt. :-)


Det verkar som om begreppet Hubertusjakt väcker lite frågor. Kopierar skamlöst från Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hubertusjakt


"Hubertusjakt är en hästtävling med ursprung från Storbritannien.
Jakten går ut på att man rider en bana med ett antal hinder som
måste passeras. Banan har en viss bredd som inte får överskridas
och dess bredd markeras genom två ryttare, pikörer. Längst fram
rider en jaktledare, master, som inte får passeras av de tävlande.
Banans upplopp är den sista sträckan där det går ut på att hinna
ifatt en person med en rävsvans fäst på sig. Den som lyckas ta
rävsvansen vinner jakten. Rävsvansen kan också vara fäst vid en
tavla, bom eller dylikt."


Och om Sankt Hubertus, jägarnas skyddshelgon: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sankt_Hubertus


"Sankt Hubertus, född cirka 656 i Toulouse, död 30 maj 727 i
Tervueren nära Bryssel, är inom Romersk-katolska kyrkan jägarnas
skyddshelgon med helgondag 3 november. Han var biskop av Liège.
Hubertus härstammade från en akvitansk adelsfamilj. Han gifte sig
ung, men hans hustru dog när hon skulle föda parets första barn; även
barnet avled. Hubertus drog sig då bort från världen till Ardennernas
skogar, där han levde ett liv som jägare. Enligt legenden såg han en
dag ett lysande krucifix mellan hornen på en hjort och bestämde sig
då för att viga sitt liv åt Gud."


Nix, jag rider inte! Bara halva min bekanskapskrets ägnar sig åt detta. :-) Fast jag har kört ponny en gång, vääääldigt kul! Det var fröken Höna som ordnade det också! Har även varit hästvakt, så lite har man ju lärt sig med åren.

 
 
Jennie

Jennie

7 november 2009 21:42

Jag hade ju bara sett de två första avsnitten när jag skrev det där inlägget, och försökte hitta någonsort anledning till varför jag har svårare för 1700-talet, men nu har jag börjat med tredje och inser och det blir lite mer spännande där... Men fortfarande vet jag inte riktigt varför jag har svårare för 1700-talet, jag tror ju att det ändå har något med det där ytliga att göra...

http://365dagartills30.bloggplatsen.se

 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

8 november 2009 11:51

Var in på klippet, ser intressant och annorlunda ut. Fina omgivningar också./Tack för fina kommentarer - du kan då verkligen få till det, men det vet jag ju redan... Kram

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Jag

Jag

8 november 2009 13:41

Den tjejen blev nog glad för rävsvansen. Vilken härlig sport ridning trots allt är. Att rida i vattenbrynet har jag aldrig gjort men ser otroligt härligt ut.
Havet igen. Alltid är det havet jag förundras och förtjusar mig i.

Rider du?

http://sancha.bloggagratis.se

 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

8 november 2009 21:40

Red faktiskt när jag var 16-17 år men var livrädd för att ramla av och ibland var det ju nära också. Minns också att jag frös så förskräckligt om händerna ibland, men det var ju vinter också.

http://elisannw.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards