Direktlänk till inlägg 5 augusti 2008

Varannan svensk

Av GladaKatarina - 5 augusti 2008 19:52


Har de senaste två dagarna läst Kvällspostens/Expressens artikelserie om alkoholism i Sverige. Om 10% av befolkningen är alkoholister och var och en av dessa har 4 nära anhöriga, då är öven 4 500 000 svenskar drabbade. Varannan svensk.


Ja, jag vet att det är illa. All den där alkoholen som köps i Tyskland och Danmark, den köps för att förbrukas.


Om jag är alkoholist? Nej. Nykterist? Nej.


Känner jag någon med problem? Finns det någon som INTE gör det?


Läser om Agneta, som bad maken välja - familjen eller spriten. Han försvann.


Läser om alkoholterapeuten, som förklarar att den drogberoende behöver en partner, för att slippa bli ensam med sig själv.


Det gör ont i mig, detta. Vill inte gå in på varför.


Jag klickade in på Varannan Svensk och skrev på för att jag tänker (fortsätta) försöka agera på något sätt.


 
 
mj

mj

5 augusti 2008 21:11

Som barn minns jag att jag tänkte: Jag ska aldrig glömma hur det är att vara liten och växa upp nära inpå Alkoholism. Jag insåg att känslan skulle förminskas ju äldre jag blev, precis som smärta gradvis suddas ut. Det är naturligt (och för det mesta bra) eftersom hjärnan gärna förtränger det som är smärtsamt.
Men jag insåg det som barn och intalade mig själv att aldrig glömma. Det har jag inte heller gjort. Jag är inte nykterist (ni som följer min blogg kan ju även följa mitt Whiskyintresse) men jag har en klyven inställning till alkohol eller rättare sagt, jag har respekt för vad alkohol kan ställa till med. För min del är det helt ok att folk festar/super till, det gör även jag då och då.
Men, som sagt, jag glömmer aldrig vad alkohol kan göra. Det finns någon reklamfilm om det där: Alkoholen splittrar familjer, alkohol dödar osv...Den stämmer.
Det svåra är väl att den som drabbas av den "sjukdommen/beroendet" inte märker det själv, eller åtminstone inte erkänner det för sig själv.
En stor fråga det här, skulle kunna skriva mycket om den. Ska kolla in "Varannan Svensk"

http://mj.bloggagratis.se

 
Anglinder, förstås

Anglinder, förstås

5 augusti 2008 22:33

1) Begreppet "varannan svensk" ger ju andra associationer, för en som jobbar med invandrare...

2) "Varannan Vatten"-skyltarna, har du sett dem!? Just i mitt fall, tycker jag det skulle vara lite svårt med hänsyn till mängden alkohol jag förtär...;)

http://metrobloggen.se/anglinder

 
Ingen bild

Åke J

5 augusti 2008 23:27

Här tar du upp ett ämne som är intressant och mycket svårt.
Alkoholism är en av det svåraste sjukdomar man kan drabbas av. Leder ovillkorligen till döden om personen inte får hjälp.
Man brukar säga att alkoholism kan man inte bota men man kan behandla.
Men, personen måste vilja själv.

 
Ingen bild

GladaKatarina

6 augusti 2008 06:26

Hej och tack för era kommentarer!

MJ: tack för att du delade med dig. Upplevde liknande när jag kom i 20-årsåldern, en chock för mig då. Läste ett inlägg du gjorde för någon månad sedan om en fest. Kände så väl igen det.

Anglinder: nej, det går ju inte med varannan vatten! :-D Du dricker mängder med vatten och alkohol nästan aldrig!

Åke: obotlig sjukdom. Ja, där har vi det igen.

 
Mickeyboy

Mickeyboy

6 augusti 2008 14:55

Älskade faster, nu har jag en riktig blogg! Kommentera på! ;o)

http://mickeyboy.bloggagratis.se

 
Per

Per

6 augusti 2008 17:00

Bra inlägg, tänkvärt verkligen..

Hamnade hos dig när jag sökte på Stieg Larsson dock..

http://www.fotavtryckiasien.blogspot.com

 
Ingen bild

GladaKatarina

8 augusti 2008 06:03

Hej Per! Besökte din blogg, WOW! Du är på plats där det händer! :-D

Hej älskade brorson!! Kanonfint!! Lite på mig! ;-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards