Alla inlägg den 24 maj 2008

Av GladaKatarina - 24 maj 2008 22:47


När jag senast var på bio visade de trailer för Mamma Mia-filmen! Oerhört frestande!


  • Jag ville se Mamma Mia-filmen med detsamma! Jag vill se Mamma Mia-filmen NU!  
  • Jag vill se den nya Indiana Jones-filmen NU!  
  • Jag vill se Sex and the City-filmen IGÅR!  
  • Och i november kommer den sjätte Harry Potter-filmen, tiden kan inte gå fort nog!

Men nu skall vi inte förivra oss och börja längta bort sommaren… ;-)

 

Jag lyckades pricka in två filmer med James McAvoy: Den unga Jane Austen och Försoning. När ses vi nästa gång, mr McAvoy? ;-)

 

För någon vecka sedan blev det Min brors flickvän med Steve Carell och Juliette Binoche. Carell var en positiv överraskning i denna film! Inte den evigt plågsamma krystade humorn, han spelade här en naturlig men djupsinning man med humor och känslighet.

 

När jag inte orkar höra mer från Eurovision ikväll blir det en Audrey Hepburn i DVD:n. My Fair Lady eller Krig och Fred. Eller båda! Vårnatten är lång och ljus. ;-)


Av GladaKatarina - 24 maj 2008 20:35


En synnerligen vacker och trevlig kattherre!

Av GladaKatarina - 24 maj 2008 18:32


Jag har fastnat djupt i Stieg Larssons trilogi Millenium och har snart läst ut del 2: Flickan som lekte med elden.


Mängder av människor har läst dessa böcker och skrivit recensioner. Jag blir fascinerad av människan bakom böckerna: Stieg Larsson. Vilken människa! Vilket öde! Länk till Wikipedias sida: http://sv.wikipedia.org/wiki/Stieg_Larsson


Här är den officiella hemsidan: www.stieglarsson.se


Vilken förlust att han inte längre finns i livet! En människa som han behövs det oändligt många fler av!


Här är en länk till en intervju med Stieg Larssons sambo i SVD om vad som hände när Stieg mycket oväntat dog, strax innan bokutgivningen. Den ger dessutom en mycket intressant insyn i vem han var: Arvet efter Stieg


Vad som griper och fascinerar mig i böckerna är hur otroligt väl han beskriver Lisbeth Salanders utsatta situation.


Vilken lysande och skrämmande bild av maktmissbruk! Hur personer i maktställning, som skall handla med lag och rättvisa och medmänsklighet för ögonen, väljer att sätta sig själv först - på bekostnad av andra personer i svagare position.


Ingenting gör mig så rasande och upprörd som sådan orättvisa: hur en person i maktposition utnyttjar någon eller några som på nåd och onåd är tvungna att hoppas på maktpersonens godhet. Maktpersonens brist på godhet är alldeles för vanlig. Denna brist är alltid, alltid fel, mot lagen, förkastlig, ett oerhört svek.


Det spelar ingen roll var detta inträffar. I hemmet. Inom politiken. Inom sjukvården eller psykvården. I skolan. På arbetsplatsen. Under fritiden.


Alla kan göra fel. Alla kan vi orsaka skada. Men alla skall vi vara medvetna om att det finns gränser. Vi har alla ett ansvar att ta reda på var gränsen går och hålla oss innanför denna.

___________

Mer om Stieg Larsson

Mer om Millenium - kommande filmen

Mer om makt

Mer om godhet

Mer om sammanhang


Av GladaKatarina - 24 maj 2008 17:49

Sällskap ingår! Ser du katten Trisse i grönskan?

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards