Direktlänk till inlägg 10 januari 2009

Bökiga svinerier

Av GladaKatarina - 10 januari 2009 13:57


Nu är det några plusgrader och all snö har regnat bort. Det är milt, vindstilla och ganska dimmigt. Går ut på en liten promenad i Paradiset.


Tvärsar över arrendet, det kan väl gå för sig? Marken är inte blöt trots allt. Fältet sluttar ner mot bäcken och mer vattensjuk mark, därefter höjer sig marken igen i en rejäl höjd med skog.


Vad är det? Marken är ganska uppriven, som raka amatörfåror av en mindre plog. Ganska många, på ett utspritt område. Går närmare. Ser avtryck av grisklövar.


Här trivs vildsvin. Många vildsvin.


Herrskapet i Paradiset hade hund tills för några år sedan; en underbar och rolig bulldogg. Undrar hur han trivdes med vildsvinen, de lär inte uppskatta hundar. Bulldoggen, däremot, uppskattade allt och alla. Det skulle inte förvåna mig om han någon gång galopperade iväg mot några vildsvin i ett tappert försök att hitta nya lekkamrater. Eftersom han aldrig uppvisade några slagsmålsskador, märken från betar eller klövar, får jag väl anta att vildsvinen stack iväg när han kom farande som ett bowlingklot.


Stackars bulldoggen. Alla som hade respekt för hundar och inte kände honom, blev ganska överväldigade när han kom för att hälsa; ett lyckligt kraftpaket med överväldigande glädje och entusiasm.


Men tillbaka till vildsvinen. När jag går igenom skogen brukar jag sjunga. Vildsvin har utmärkt hörsel och luktsinne, så om vinden inte ligger på deras håll, hoppas jag att mina röstresurser skall få dem att inse att en människa riskerar att korsa deras väg.


De är lustiga djur. Parningstid mellan november-januari. Unghannarna stöts bort när de är vuxna och hongrisarna, suggorna och gyltorna (hongris som ej fått kultingar) lever i flock. Unghannarna drar runt i flock under ett år och drar runt i skogen (som vilka unga ligister som helst) och delar sedan upp sig i revir.


Ganska ensamt att vara vildsvinsgalt, tycker jag. Taskigt av honorna! Så fort hannarna gjort sin parningsplikt eller vuxit till sig: stick!


Går upp mot gården igen. Oops! Grisarna har minsann bökat ganska nära! Det ligger äpplen på marken, det har säkert lockat dem en hel del... Man kan bara tänka sig vad det kryllar av liv när mörkret faller. Lugna landet? Knappast. ;-)


Surfar runt lite om vildsvin. Hittar några rader om glo-son, alltså en so som står och glor på folk. Läskigt men kul! Gammal folktro... Brinnande sugga med glödande ögon som hade rakbladsvass borst på ryggen och sprang mellan benen på folk. Inte så nyttigt att träffa på en sådan!


 
 
katta

katta

10 januari 2009 15:06

Låter spännande med såna besökare runt husknuten. Här ser vi spår av grannens katt vilket är det vildaste vi har uppnått hitills. Vildsvinsstek lär ju vara gott...

http://http:katta.bloggagratis.se

 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

10 januari 2009 17:09

Har inte sett några spår ännu i mina marker, men där Mor bor finns det gott om dem.
Mannen i mitt liv tittade just in och undrar om du känner Kurt Wallander?
Lördagskram!

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
Ingen bild

GladaKatarina

10 januari 2009 17:42

Alla i Ystad känner Wallander, Titti. :-) Han är en aktiv man, syns överallt. Har ofta ett koppel polisbilar i sällskap. Jag bodde mitt emot hans lägenhet i två år, dessutom. Det var trevligt, jag gillar ju opera. Men både han och jag har flyttat ifrån Mariagatan.

Om du är på Ystads polisstation och frågar om kommissarie Wallander är inne så hör de sig för med kollegorna. Men ofta blir svaret: "Nej, tyvärr. Kommissarie Wallander är ute för tillfället." Du kan fråga på svenska, engelska eller tyska. :-)

 
Bettan

Bettan

10 januari 2009 22:45

Nej vi i familjen kan inte följa med, snyft. Jag måste ta hand om barn och hem, maken ha med van besättning. fast sista ordet är inte sagt ännu:)
Kvällen idag, slutade ju inte till makens fördel om jag säger så;)

http://coolbettan.blogg.se

 
kastrullis

kastrullis

11 januari 2009 03:40

dåligt om vildsvin här mitt i smeten i hufvudstaden, i alla fall så vitt jag vet ;-)
Tack ,för gratulationerna! Jo då man e inte äldre än man gör sig, det slog mig på väg hem från jobbet att jag kanske måste försöka växa in i min ålder snart. Men jag vet inte. Det känns trist :-)
Kram

http://kastrullapan

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards