Direktlänk till inlägg 15 april 2010

Våld i Sverige

Av GladaKatarina - 15 april 2010 14:02

Detta är viktigt. Så viktigt att jag skriver det igen: detta är viktigt.


Den 12 april skrev City Malmö om våld i Sverige idag. Våldet ligger på samma nivå nu som 1975. Vad som främst ökat är mängden polisanmälningar, både befogade och obefogade.


Men det dödliga våldet ökar inte!


Media skriver braskande om det som sker. 93 fall av dödligt våld i fjol. Det är givetvis alldeles för många, men knappast i den omfattning många verkar tro. De flesta fall av dödligt våld sker tragiskt nog inom familj- och vänskapskretsen, allra oftast är alkohol inblandat, enligt kriminologen Mikael Rying i en artikel i BRÅ:s tidning.


Länk till City's artikel finns här, pdf-fil: http://www.webbkampanj.com/citymalmo/20100412/


Jag gjorde faktiskt bilder av denna artikel och lägger in dem här.





Känner du någon som dött i dödligt våld? Det gjorde jag. Det hände 1994 och förövaren sitter i fängelse, hans nådeansökan blev nyligen avslagen. Jag är ingen jurist, men skulle han (det är en han i nio fall av tio) få nåd så kan jag hålla med om att drygt 15 år i fängelse kan räcka. Faktiskt.


 
 
skånepågen

skånepågen

15 april 2010 18:06

Aj aj aj, på pumpen igen. Men den här gången var det väl bra.

http://aake.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Titti (f.d SkogsHuldran)

16 april 2010 16:15

Skönt att höra! (även om samma antal är för mycket, precis som du säger)

Kikade bara in för att önska dig en härlig weekend!
Kramar!!!

 
Ingen bild

Mita

16 april 2010 17:32

Usch dettsa vidriga våld, hoppas at du får en trevlig helg!

 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

16 april 2010 18:15

Ja, alkohol kan verkligen vara ett gissel. Vet också någon som är död nu men sa något åt ett "ungdomsgäng" (tror jag) för många år sedan och "fick en smäll på käften" och hamnade på sjukhus./Men detta inom familj- och vänkrets kan det ju vara något som börjar med en bagatell och som slutar i en tragedi. Så rådet borde vara att den som har "dåligt ölsinne" inte ska dricka alkhohol och det borde inte vara svårt att vara vänner, i alla fall inte skada någon, varken psykiskt eller fysiskt.

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
Jag/Sanna

Jag/Sanna

21 april 2010 12:20

Man behöver lite påminnelser så man inte glömmer. Ruggit detta.

http://www.sancha.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards