Direktlänk till inlägg 11 januari 2009

Frestad? Bara en gång...

Av GladaKatarina - 11 januari 2009 19:34


Vi provade pulverefterrätter i Paradiset. Man vill ju inte göra allting från scratch alltid. Kan det bli enkelt, bekvämt och gott, så gör det ju inte så mycket.


Det blev Ekströms Fresta-serie; pannacotta med bärsås ena kvällen, chokladmousse från samma märke nästa kväll. Tillagningen var en enkel match.


Smaken var inte äcklig på vare sig den ena eller andra efterrätten. Det smakade inte mycket alls, helt ärligt.


Pannacottan innehöll nog äkta vanilj, pulvret visade sig vara föredömligt prickigt. Men smaken levde trots allt inte upp till dess lovande början.


Bärsåsen som hörde till var förvånansvärt tunn i smaken, trots dess krämiga konsistens. Tillsatser, tillsatser. Men det åts upp och gav en stunds tillfredsställelse till sockerbegäret.


Chokladmoussen var klen i chokladsmaken, till och med för att vara en mousse. En mousse skall vara mild men smakrik. Denna mousse hade en bitter ton som inte passade; som en dåligt efterapad kaffetillsats. Chokladkulorna som fanns med i spridde sig dåligt; någon portion fick massor, andra mycket lite.


Bättre göra från scratch, då. Mycket jobb, men stor njutning.


Storasystern och jag hade sett dessa efterrätter i en affär och talat om att de kunde vara värda att testa någon gång. Syrran, om du läser: vi gör som vi gjorde sist. Omständigt men gudomligt gott. ;-)



 
 
Bettan

Bettan

11 januari 2009 21:55

Jag hade velat vara den som fick alla chokladkulorna!
Hej förresten!

http://coolbettan.blogg.se

 
Anglinder, förstås!

Anglinder, förstås!

11 januari 2009 23:08

Kommentar till ditt inlägg...
Har du någonsin funderat på varför jag inte (längre) dricker pulvercappuccino hemma? Helt enkelt för att det smakar mycket bättre när det är gjort "på riktigt", men då kostar det också mer, eftersom det oftast är ute på lokal jag dricker det, eller, mest nuförtiden, caffelatte i en eller annan form. Men sugen på efterrätter - varför inte skaffa en glassmaskin?? Har gjort lite vanilj- o jordgubbsglass i helgen och det är gudomligt, och ibland t o m godare än ute på lokal...

TACK för omtanken, och jo, det mesta gick bra, dvs jag kände mig inte mer utanför än vanligt (ffa pga T:s dotter inte kunde alla gängse rutiner, men det fanns det andra i närheten som rättade till, på ett "fint"/diskret sätt).

Har ju bestämt mig för att inte skriva om allt här, vilket blir för privat /personligt, på bloggen, men ibland känns det skönt att bara skriva någonting, ändå, även om det är lite kryptiskt. Om du lusläste "tankarna" rätt förstod du kanske, att det inte var min egen dagbok jag åsyftade...

Har dock bestämt mig för att ändå börja skriva egen dagbok, inte minst för att komma ihåg allt som blivit sagt, ifall det vid ett senare skede skulle vara av vikt. Detta kan kanske också ha sitt speciella värde mht ett besked vi fick efteråt, som vi nästintill ifrågasätter, och som vi bestämt oss för att försöka få en annan tolkning av, genom "annan ort".

Nej, jag har ju inte heller kunnat komma in, i alla fall inte att skriva själv; däremot har jag kunnat läsa ibland, resp använda mig av mina olika länkar, ffa till dig och HP.

http://metrobloggen.se/anglinder

 
kastrullis

kastrullis

12 januari 2009 06:34

kolla min blogg så ska du få världens enklaste recept på pannacotta, det enda som tar lite tid är stelnandet!
Kram

http://kastrullapan

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards