Inlägg publicerade under kategorin Valet till EU 2009

Av GladaKatarina - 15 maj 2009 13:38


Tidningarna skriver om den kommande sensationen; Piratpartiet har stora chanser att ta sig in i EU-parlamentet.


Deras frågor är brännande aktuella och faktiskt viktiga vad det gäller all personlig integritet för alla EU-medborgare. Detta drar med sig röstare som eventuellt inte tänkt rösta. Det är glädjande och engagerande. Här finns partiidéerna inför EU med fördjupande länkar.


Piratpartiet tar inte ställning i själva frågan om EU:s vara eller inte vara; eftersom EU finns och Sverige är med, måste man arbeta utifrån dessa förutsättningar.


Partiet räknar vidare med att ingå i de grupperingar inom parlamentet som värnar om deras frågor, oavsett om dessa grupperingar står till höger eller vänster. Vissa hävdar att Piratpartiet inte kommer att släppas in bland de etablerade grupperna över huvud taget. Kanske är det så.


Men grupperingar kan förändras, och Piratpartiet är uppenbart taggade inför chansen att, sabelrustade till tänderna (sorry, kunde inte låta bli!), kasta sig in i EU-politiken. Ni vet hur det är: nyvässade sablar hugger bäst.


Vill åter påminna om DN:s fördjupningsartiklar om EU. Alla har chansen att bli insatt.


Av GladaKatarina - 14 maj 2009 14:23



Socialdemokraterna har ännu inte presenterat sitt valminfest, det gör de på imorgon och kl. 12.00 kan manifestet nerladdas här.


Enligt affischen står jobben i fokus. Vågar vi hoppas på starka ord om värnandet av arbetsrätten? Att man vill arbeta för att EU inte skall se arbetslösa som en resurs som man kan flytta runt och göra som man behagar med? Och att man tänker lägga kraft bakom orden?


Måste säga att Marita och Mona ser mycket tjusiga ut. Kanske kommer jag undan med en sådan kommentar bara för att jag är kvinna. ;-) Men jag menar det i all vänlighet. Det är visserligen lite "varje damernas" över bilden och de är nästan sminkade för att se likadana ut...


Men sedan lär jag väl se någon valaffisch med bara herrar i kostym, och ingenting irriterar mig mer än en grå massa bestående av herrar i kostym. Aldrig är man nöjd. Hellre då "varje damernas" i form av Marita och Mona, tror jag. ;-)


Av GladaKatarina - 12 maj 2009 10:54


Läste en rubrik igår där Maud Olofsson sade att hon såg fram emot ordförandeskapet i EU och att leda 500 miljoner människor. Vissa gillar hennes positivism inför ledarskap, andra kallar henne en ny Margaret Thatcher. En del kallar hennes partimedlemmar för Mauderater.


Olofsson omvaldes nyligen till partiordförande, men flera centerpartister anklagar henne för förräderi, inte minst i energifrågan, där (C) plötsligt var för kärnkraft. Man kan förstå dessa centerpartister.


Det är ingen hemlighet att det var Olofsson som lyckades sy ihop Alliansen och sedan dess har vi sett fantastiska politiska omsvängningar, där Moderaterna är de som står mest mot mitten politiskt.


Det är bra med kvinnor som har makt. Men det är inte bra när makten stiger åt huvudet, det slår lika illa på både män och kvinnor. Nu vill jag inte komma med anklagelser, men Alliansens partiledare har visat sig förbluffande ideologiskt töjbara sedan de kom i regeringsställning. Makt är berusande.


Vad vill då (C) åstedkomma med EU? Tja, de verkar tycka att allting redan är bra. Jättebra! De är mycket positiva till att EU är så stort och kan göra så mycket bra. Det råder stor optimism! Freden styr!



De talar om Europas Förenta Krafter och talar om drömmen om Centerns Europa som har ett smalare och vassare samarbete.


Följande står i valmanifestet för EU:


Det är Centerns dröm. Ordet "dröm" upprepas mycket. Dröm, dröm, dröm.


Vad gör man åt verkligheten? Finns det verkligen inga behov av förändringar inom EU ifall man skall kunna förverkliga dessa drömmar?


Av GladaKatarina - 10 maj 2009 14:25


Nu vaknar EU-debatten. Nu börjar det märkas att det snart är val. Mycket snart!


Margot Wallström säger i en DN-intervju: Rösta på vem ni vill – bara ni röstar. I denna avdelning har DN flera intressanta artiklar om EU; viktiga men ändå begripliga artiklar om det EU vi alla lever med här och nu.


Vår populära EU-kommissionär Margot Wallström är med i ett intressant reportage i Fönstret, ABF:s egen tidning. I reportaget följer de henne på besök i Rumänien och Bulgarien, och man får en insikt i vad hon faktiskt gör. Givande och intressant!


Bland annat beskrivs hennes jobb med att belysa vad EU gör som att försöka få Frankensteins monster att se ut som Pamela Anderson. Hon säger om detta "Mission: Impossible" att hon snarare ser det som "Mission: Irresistable". Snacka om att vara en kämpe! Kul att någon med 190 000 i månaden jobbar hårt...


Texten på webben är däremot plågsamt liten, så ett tips: Längst ner till höger har åtminstone webbläsaren Explorer en liten förstoringsfunktion. Använd! :-) Pilen ner har ett flertal förstoringsalternativ, vilket är bra för trötta, närsynta (läs: gamla) ögon som mina.


Trots läsning och förklaringstips av alla slag, kvarstår ändå frågan för mig: Vad vill EU och vad tycker jag?


En gång i tiden röstade jag nej. Mest på grund av min gamla tro att imperier inte överlever i längden. Romarriket, Brittiska Imperiet, Tredje Riket, Kommunistländerna inom Warsawa-pakten, (USA?). Alla föll de, tack ock lov. Bör man känna likadant inför EU?


Jag önskar bara att jag kunde tycka att EU över lag faktiskt vill sina medborgare väl i första rummet, inte bara sitt eget bästa. Jag önskar att jag tyckte att de gjorde ett bra jobb och var värdiga representanter för oss alla. Inte en koloss på lerfötter som bara blir allt större, maktfullkomligare och mer svårmanövrerad.


Så långt mellan medborgare och makten. Jag gillar inte det.


Men: vi är med i EU. EU är här för att stanna, åtminstone så länge som ett imperium nu överlever. Så vad gör man för att göra det bästa åt situationen?


Inte blir det enklare av den frågeställningen. Det är nu jag börjar känna en viss uppgivenhet.


Men jag SKALL rösta, SKALL bilda mig en uppfattning och åsikt om detta. Sedan är det min ambition att stå för den, förhoppningsvis utan att bli allt för besviken, iallafall inte genast.


Men vad jag skall rösta på, har jag inte helt och hållet beslutat mig för ännu.


När det gäller rösta eller inte rösta: Detta är världens största val efter valet i Indien, som hölls häromdagen. I detta kan jag hålla med: Rösta.


Det är ändå demokrati det handlar om och den existerar förhoppningsvis mer än bara på pappret. Demokrati är bland det störta som mänskligheten åstadkommit. Än en gång: Rösta.


Av GladaKatarina - 13 april 2009 15:58


Det är EU-val i juni. Det handlar nog mycket om Lissabonfördraget. Eller? Det kan vara ett slag i luften. Eller? Det kan leda till europeisk diktatur. Eller? Europa måste reformeras och enas. Eller? Detta kan bli Sverigedemokraternas inträdesbiljett till Riksdagen. Eller?


Det står lite på Wikipedia om Lissabonfördraget. Är det skriven av en objektiv person? Jag läste iallafall. Har läst, ej förstått.


Vem kan man lita på? Här förklarar Eddie Izzard EU, iallafall från Storbritanniens synvinkel. Snälla Eddie Izzard, kan du förklara Lissabonfördraget härnäst? Eller någon annan? Åke? Någon? Hallå? Hjälp!


Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011
>>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards