Direktlänk till inlägg 13 juni 2010

Blogglust = 0, förändringslust = 100

Av GladaKatarina - 13 juni 2010 20:57

Ja, förlåt. Blogglusten har inte funnits där de senaste veckorna. Jag väntar på Besked Om En Sak Som Aldrig Kommer och irriteras över det.


Men en del bra händer, minsann! Min cykel, vid namn La Paloma, har flyttat från Ystad till Malmö. Numera cyklar jag till och från stationen, det blir 2x20 minuter fem dagar i veckan. Jag får snällt promenera till jobbet i Ystad, 2x15 fem dagar i veckan. Försöker mig även på lite enklare yoga. Jag har med andra ord tagit itu med vardagsmotionen! Det mår jag mycket bra av!


Har även gått inför att äta DRASTISKT mindre av socker, vete, mjölk, kaffe och kött. Äter ytterst sällan bröd, potatis, ris och pasta nu, i så fall så lite vetebaserade eller på annat sätt raffinerade produkter som det går att få tag i.


Det låter faktiskt värre än vad det är och jag har "övat" mig länge, försökt trappa ner och prova andra saker. Övar mig fortfarande, eftersom jag inte helt slutat. Men: frukost består nu av egenblandad müsli med dinkelflingor som bas med en massa frön, lite nötter och nyttiga bär. (Jag måste ha varit fågel i ett tidigare liv!) Havremjölk till detta. Det mättar så himla bra! Det ger även bra bas för att undvika alla godisfällor, men jag får jobba hårt med mig själv där... Men jag vill, alltså går det!


Kött är ingen stor sak, jag äter mest fisk och kyckling som det är. Nöt och fläsk blir sällan, men det är gott när det blir! Bacon slinker ner då och då. Ägg! Mycket mer grönt och frukt. Tänker mer grönt! Det blir oftast broccoli istället för potatis/ris/pasta. Jag äter som vanligt i sociala sammanhang, faller i fällan och syndar ibland och har till och med haft matorgier. Det är inte så kul, faktiskt ingen njutning. Och man blir genast MER sugen på socker, det är så onödigt.


GI? LHCD? Annan bokstavskombination? Bantning? Jag vet inte. Jag vill må bra om det går. Mindre belastning för lederna och bättre muskler, jag är en stor kvinna. ;-) Bra matsmältning. Mindre allergier vore trevligt. Lite allmän utrensning. Mat som botemedel. Vi får se hur det går.

 
 
Stort och smått

Stort och smått

13 juni 2010 21:27

Jag försöker också tänka på vad jag äter. Mindre vitt socker och mjöl. Faktiskt så försöker jag undvika socker, godis och läsk så mycket som bara är möjligt.
Jag mår mycket bättre när jag äter mer protein och mindre kolhydrater - och framförallt när jag undviker snabba kolhydrater. Det är en ren hälsovinst.
Och så motion på det.

Lycka till med ditt bra-mående!

http://stortosmatt.blogspot.com

 
Anglinder, förstås!

Anglinder, förstås!

13 juni 2010 21:41

Lusten att blogga finns ständigt hos mig, men tiden saknas. Ibland saknas också läsarna och ibland vågar jag inte skriva vad jag tycker, för att jag är rädd för att tappa de få läsare jag har...

Har ju lovat någon att berätta mer om min semester i somras. Suck!

Blir inte klok på vad LHCD står för? LCHF??
Läkare i "min värld" har beordrat mig att dricka (mer) mjölk och äta (mer) ost, för att det är bra för min benstomme, men din är kanske redan tillräckligt bra?

Då kanske vi ses på ett spinningpass snart?

Om du vill låna en cykel, för att kunna cykla i Ystad, har jag en som "står och skräpar" till ingen nytta...!

http://zockan.blogspot.com

 
Sanna

Sanna

13 juni 2010 21:52

Skoja att höra från dig. Ja du det hät med mat som är så gott och så måste man låta bli, hålla inne och det är ju så himla orättvist. Ta bara om man tvättat fönster och varit duktigt och visst är man förtjänt av lite kaffe och gräddtårta då om solen skiner och man kan sitta ute och fika?

Nåja jag ska också försöka hålla igenom lite men slarvar som vi gör lite till mans emellanåt. Man får väl ta det i höst...ha ha.

Kramen och lycka till med cykelfärd, Ystad och mathållnigen.

http://sancha.bloggplatsen.se

 
GladaKatarina

GladaKatarina

13 juni 2010 22:28

SoS: ja man får kämpa, det går upp och ner. :-)
Anglinder: tål inte mjölk något vidare men ost går bra. D-vitamin och kalk är oerhört viktigt. Finns fler sätt än mjölk, som tur är.
Sanna: Klart man måste unna sig! :-) Fast jag har nog unnat mig alldeles för mycket. ;-)

http://gladakatarina.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Kvasthilda

14 juni 2010 00:41

Hallå bruden. Kul att se dig ibland :-))
Broccoli. Det äter Maken också i stället för kolhydraterna. Eller blomkål. Eller en grönsaksgratäng. Men bara om han är hemma så hans Kära Hustru kan laga åt honom :-)

BTW... Jag har en utmaning åt dig om du ids o vill.
http://malmdamm.bloggplatsen.se/2010/06/13/3111555-hahahaha-fotoutmaning-fran-susanne/

 
Berith

Berith

14 juni 2010 08:03

Godmorgon vännen =))
Allt går med lite vilja och motivation ;))
Som du vet så slutade jag med socker och andra go´saker för snart ett halvår sedan och det går riktigt bra =))
Det finns ju så mycket som är både NYTTIGT och GOTT att äta istället =))

Lycka till med ditt "nya" matliv ;)))
Önskar dig en bra dag , varma kramar =))

http://maxmax.bloggplatsen.se

 
AnnE.

AnnE.

14 juni 2010 10:13

Äter rist och pasta en del men mest fullkorn. Gillar fisk och kyckling jättemycket också. Som jag har skrivit förut har jag en träningsmaskin som jag använder nästan varje dag och nog känns det att jag JOBBAR med den!!/Vet inte om det är blogglusten eller lusten att skriva som är stor just nu men igår blev det flera nya historier i en blogg också. Har själv väntat på något under lång tid och det kan ju vara på väg mot en lösning till slut och kommer mycket ANNAT att hända också!! KRAM

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Cineline

15 juni 2010 10:50

Oj, nu blev jag verkligen inspirerad! Vill också försöka äta bättre och dra ner på sockret. Fick samtalet jag gått och väntat på, men inte det svar jag hoppats på. Deppade ihop och har tröstätit en massa, men nu får det vara slut med det!

 
Magnus

Magnus

18 juni 2010 21:20

Bra med maten..har själv försökt mig på lite lchf ett tag. Min mage mådde mycket bättre av det.

http://mj.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards