Direktlänk till inlägg 11 december 2009

Jullista

Av GladaKatarina - 11 december 2009 14:19

Jag hittade denna jullista hos Catten.

 

Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
Nej, inte som det är nu. ALDRIG! Fast om jag hade en annan typ av arbete, så är det inte omöjligt. Jag har arbetat julaftnar och andra högtider inom vården.


Bakar du något till jul och vad?
Nä min själ. Bakar jag så är det i mellandagslugnet. Lussekatter bakade jag förr.


Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin?
Med. Men snurror med mandelmassefyllning är också gott. :-)


Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
Jag vill ha allt godis. Allt jag kan få. Nä, det var inte sant och det var inte sant... Jag har fått så det räcker i mina dagar. Och himmalagat julgodis är oslagbart!


Knäck eller ischoklad?
Ja tack. Fast helst knäck. Ischoklad är inte ens choklad som så. Strunt samma, jag tar knäck. Och en Alladinask, tack. Fast nu när jag tänker på det får jag lite avsmak. Ögat vill en sak, magen en annan.


Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje advent/söndag) ut?
Fick en av Storasystern från Indiska häromåret, en vi båda hade fallit för. Vi gillar Indiska bägge två! Den är i svart smide med röda pärlhjärtan. Tänk Indiska-stuk så ser ni det framför er.


Har även en gammal egengjord i plåt som är rödmålad med inpräglat hjärta, den gjorde jag i skolan. Har även en annan i svart smide som stod i mitt föräldrahem, den är lite speciell i stilen.


Som fönsterprydnad: stjärna eller el-ljusstake?
En elljusstake, ett ljushjärta på fot och en stjärna. Endast elljusstaken är uppe än så länge.


Vill du ha julkort med brevbäraren eller som e-post?
E-post eller sms, skickar inte julkort just nu.


Vilka färger har ni till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå? Eller vad?
Alla! Med glitter! LILA! :-D Svart och guld har en märklig lockelse på mig... ;-)


När julpyntar du hemma och med vad?
Jag har satt upp julljusstaken strax innan första advent och har börjat vattna amaryllisen jag fick i present. Den blommar så smått nu och det är trevligt för jag är inte hemma under julhelgen. Det blir nog inte mer pynt än så.


Var förr sambo med en man som hade en tomtesamling. Vi hade tomtelandskap över hela lägenheten, inklusive badrummet. Eller rättare sagt: han satte tomtar i det lilla skeppslandskapet med fyrtorn som han hade där sedan innan. Det var ett litet badrum, kan tilläggas. Kanske har jag utvecklat viss tomteallergi.


Skall fira jul i Paradiset där klär vi granen och alltihop, oftast på julafton


Man kan nog sammanfatta det med att antingen skall det vara ordentligt, eller också kan det vara. ;-)


Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
Fönsterljusstake i fönstret är en bra regel. Annars skadar det inte med omväxling.


Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Sambon innan tomteentusiasten ville inte pynta alls. När jag lurade in en julgran gick han med på att ha den kvar mot att vi inte hade ljusslinga i den. Gran utan ljusslinga är värdelöst. Ljus och glitter skall det vara. Mycket!


Förr tänkte man ganska designermässigt, en riktigt stylad gran. Trams! Ju mer barngjort och udda krimskrams, desto bättre. Vi hade flaggor på tråd när jag var barn, det skulle jag vilja ha igen. Hela världens flaggor! :-)


Har du ett färgtema i granen?
Har ju inte gran, men i Paradiset är det lila och silver.


Levande gran eller plastgran?
Plastgranar är snygga nu för tiden och jag är tyvärr ganska doftöverkänslig. Så granar och hyacinter, som är mycket vackra, gör sig bäst i plast.


Hur ser din julfrukost ut?
Macka och kaffe. På juldagen, däremot - ojojoj! ;-)


Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex gå en promenad, spela sällskapsspel osv?
Promenerar gärna! Vill minnas att På Spåret har visats på julafton? Då blir det mycket spekulerande och småtävlande.


Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?
Köpe.


Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den?
B-L-O-S-S-A.


Vad av dessa saker brukar ni ha i glöggen, mandel, hasselnötter eller russin?
Mandel och russin.


Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
Clementiner och torkade fikon.


Vilken är din favoritjulskiva?
Absolute Christmas rullar nog mest. Men för något år sedan fick Paradisets Härskarinna en jätteladdning Jul-CD:s av mig, så numera hör vi alla sorters julsånger. Engelska Christmas Carols är något alldeles speciellt. :-)


Vilken är din favoritjullåt?
Gläns över sjö och strand. Jag får mysrysningar bara jag tänker på den. Stämningen... Lugnet. Plötsligt strålar stjärnan över Sion och kören går i crescendo.


Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?

Sill och Jansson!


Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet?

Jansson, köttbullar och revben. Blir oftast jag som griljerar skinkan också, men vi köper färdigkokt. Vi har grönkål i Paradiset, det är Härskarinnans favorit. Revben och grönkål är ju inte det vanligaste överallt.


Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?
Jag föredrar kavring.


Risgrynsgröt eller Ris ā la Malta?
Ris ā la Malta med tinade, mjuka jordgubbar i sin egen lag. Mmmm...


Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?
Inte.


Dricker du julmust eller mumma till julbordet?
Mörkt julöl.


Tittar du varje år på Kalles julafton?
Bitvis, givetvis står det på.


Vilken snutt är favorit ur Kalles julafton?
Det är Rrrrobin HOOD jag vill ha! ;-) Fast jag älskar Lady och Lufsen, för jag är en hopplös romantiker. Den är ju kul också. :-D


Har du sett Karl-Bertil Jonssons jul?
Varje jul! Den är helig för mig. Robin Hood igen. "KALLT lysa julens stjärna på de som icke hava något hem!" Tage Danielsson - mannen, myten, legenden.


Har ni tomte hemma?
Bara på loftet och där bor jag. Vänta nu lite... ;-)


Köper du julklappar till många?
Nej.


Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?
Kan affären så får de gärna. Sedan gör jag resten själv. Då blir det varierat och kul!


Färgglatt eller enfärgat julklappspapper?
I år blir det ett Pirates of the Caribbean-papper som jag hittade i en leksaksaffär när jag var där i andra ärenden. De hade Disneypapper också, men inget med Robin Hood. :-/


Roligast att få i julklapp?
Något som jag ger till mig själv. *hostLondonhost*


Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?
En större reception på min arbetsplats.

 
 
Stort och smått

Stort och smått

11 december 2009 18:57

Härlig läsning! =)

http://stortosmatt.blogspot.com

 
Ingen bild

Anglinder, förstås!

12 december 2009 01:12

Till frågan om fönsterprydnad, undrar jag:

Så dekorationen i flaggstången är inte din??

 
Ingen bild

skånepågen

12 december 2009 10:32

Instämmer med Stort och smått.

 
Mita

Mita

12 december 2009 17:23

Trevlig läsning, alltid roligt att lära känna sina bloggvänner mer=)

http://rocotopeppers.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Anglinder, förstås!

13 december 2009 02:06

Trevligt att se din nya bakgrunds/presentationsbild!

 
Mita

Mita

13 december 2009 08:12

Vill bara önska dig en trevlig lucia och tredje advent!!

Snyggt på bloggsidan=)

http://rocotopeppers.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Cineline

13 december 2009 09:02

Oj, vad snyggt du har fått det här inne! :-)

 
Jag

Jag

13 december 2009 12:04

Oj det kändes som om hela tungan höll på att dras ut när jag läste alla dinasvar/frågor. Det var en hel del och innerst inne ser jag att vi tänker/gör ungefär detsamma de flesta av med några undantag.

Jättefin blogg och toppbilden var något över det vanliga. Vacker!

Ha det gott "gladan"!

http://sancha.bloggagratis.se

 
Catten

Catten

13 december 2009 15:20

Visst är det KUL med listor =) Ta en bild på lilagranen vettja, jag är iofs traditionalist men kollar gärna på hur andra snyggar till det!

http://catten.bloggplatsen.se

 
Anna

Anna

14 december 2009 14:20

Kul att läsa dina svar :D

http://anna78.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5 6
7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17
18
19 20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards