Direktlänk till inlägg 19 maj 2009

Morotskaka, saftig och mumsig

Av GladaKatarina - 19 maj 2009 10:43


Kan inte glömma morotskakan från i lördags...


Det är bra, för jag lovade Kelly att jag skulle lägga ut mitt recept på morotskaka och igår mer eller mindre landade receptboken uppfordrande på min fot *aj*, så det är bra med påminnelser. Man skall hålla vad man lovar. :-)


Provade andra recept innan jag fastnade för detta; denna morotskaka är saftig, smakrik och kryddig med ljuvligt limesmakande glasyr!


Fettingrediensen i kakan är dessutom rapsolja, det måste ju vara bra. ;-) Sedan är där smör i glasyren och en hel del socker (4 olika sorters!!) i kakan som helhet, men... Det är ju inte samma sak. ;-)


Morotskaka, recept

7 dl finrivna morötter

2½ dl rapsolja

2 dl strösocker

2 dl farinsocker

5 ägg

5 dl vetemjöl (knappt)

1 tsk bakpulver

1 tsk bikarbonat

½ tsk salt

2 tsk kanel


Glasyr

200 gram smält smör

200 gram philadelphiaost

3 dl florsocker

2 tsk vaniljsocker

skal och saft av en lime


Gör så här:

  • Smörj och bröa en långpanna, ha bakpapper i botten.
  • Sätt ugnen på 175ºC.
  • Lägg limen i ett glas hett vatten, det drar ut mycket besprutningsmedel.
  • Blanda mjöl, bikarbonat, bakpulver, salt och kanel för sig.
  • Vispa ihop olja, strösocker och farinsocker för sig.
  • Rör i ett ägg i taget i oljeblandningen.
  • Vänd ner morötterna och blanda väl.
  • Vänd försiktigt ner mjölblandningen i smeten och rör ordentligt. Elvisp kan vara bra.
  • Häll smeten i långpannan, grädda i 175ºC i helst 30 minuter i nedre delen av ugnen. Vakta kakan!
  • Skölj limen noga. Raspa av limeskal. För att sedan få ut maximalt med saft från limen: rulla och tryck den mot en skärbräda innan du delar och pressar den.
  • Blanda glasyren och bred på när kakan har svalnat.

Stoooor och njutbar morotskaka garanteras!


 
 
Oskar

Oskar

19 maj 2009 15:29

Hallå! Nu du katarina är det tävlingsdags inne på min blogg. 2 biobiljetter ligger i potten.
Släng bara in en kommentar så är du med.

Hoppas du har turen på din sida.
Oskar

http://i-love-china.bloggagratis.se

 
Sanna

Sanna

19 maj 2009 15:43

Det här är inte fy skam som man säger och slinker ner rätt lätt till kaffet. Ja man kan tom vara utan kaffet också vid själva ceremonin, -intaget! :)

http://sancha

 
Mita

Mita

19 maj 2009 21:29

Smutt.......= gott på kalmaritiska

http://rocotopeppers.bloggagratis.se

 
Ingen bild

GladaKatarina

19 maj 2009 21:36

Oskar: A-ha!

Sanna: Så sant! ;-)

Mita: Åååh, älskar dialektala ord! Tack! :-)

 
kastrullis

kastrullis

20 maj 2009 12:52

Slurp! Älskar morotskaka!

http://kastrullapan

 
Kvasthilda

Kvasthilda

21 maj 2009 10:07

Mumma :-))
Morotskaka är något av det godaste jag vet.

http://malmdamm.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Skapa flashcards