Direktlänk till inlägg 15 februari 2009

Lugn och mysig söndag

Av GladaKatarina - 15 februari 2009 17:44

Nu sänker sig mörkret över Paradiset. Snart skall jag hem igen. Det har varit en givande helg, har öppnat munnen och satt ord på en del saker som funnits inom mig på sistone. Det tar sin tid, det där. Inte ens bloggen får veta för mycket. Saker och ting, som till exempel vad jag verkligen vill, måste få "bakas klart" inom mig innan jag säger det. Det är svårt med drömmar. Även en Glada kan vara rädd för att flyga ibland.

Förutom god matlagning och sköna utevistelser i vintelandskapet, har Damen i Huset och jag njutit av DVD-tittande: The Queen med Helen Mirren i huvudrollen igår. Jag hade sett den innan och kan varmt - varmt! - rekommendera den. Visste att den skulle vara bra innan jag såg den. Den är ännu bättre!

Och vi såg North & South och njöt i fulla drag! Vi har samma smak för "Period Drama", även om vi inte gillar samma typ av män. Jag får med andra ord ha Richard Armitage för mig själv - i allafall från henne. ;-) Vi suckade, snyftade och skrattade tillsammans på alla de rätta ställena.

Om ni tror att det är främst romantiken som lockar, så skall ni veta att det är ett trovärdigt skådespel om människors relationsdynamik som är det som håller intresset kvar. Det behöver inte bli Norén-tungt för det. En del kan ändå sluta olyckligt, annat kan - tack och lov - sluta lyckligt.

Är det dessutom historiskt korrekt, lär man sig något nytt och värdefullt på kuppen. Helt i min smak! Fokus i North & South handlar om den framväxande bomullsindustrin och de motsättningar som finns dels mellan arbetare/ fabriksägare, men även mellan norra och södra England.

Dessutom motsättningar i familje- och kärleksrelationer, som grädde på moset om man så vill. Samt att utveckling och förändring är oundviklig och om hur vi tacklar detta på bästa sätt; inte minst genom att bygga broar och inte bränna skepp. En helgjuten berättelse och upplevelse. :-)


 
 
mj

mj

15 februari 2009 18:05

The Queen går på canal plus, jag har lyckats missa den varje gång. Har hört att den ska vara riktigt bra. Nästa vända den går så ska jag se till att hinna se den...spela in den om inte annat.

http://mj.bloggagratis.se

 
grynet

grynet

15 februari 2009 19:05

Låter som du haft en himla skön helg. Jag har gluttat lite på herr Armitage. Får nog kolla på IMDB vad snyggingen gjort mer...
H Mirren är en favorit. Gillade the Queen mycket.

http://grynet,bloggagratis.se

 
Ingen bild

GladaKatarina

16 februari 2009 00:00


MJ: Ja, gör det! :-)

Grynet: Ett smakprov... ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=lV3ZlvkucAs

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards