Direktlänk till inlägg 14 februari 2009

Medelålders män och en snart medelålders kvinna

Av GladaKatarina - 14 februari 2009 13:14


Jaja, det blev faktiskt så att vi såg Skavlan på TV igår. Han är fantastiskt bra! Sett honom förr på dansk TV, tror jag. Damen i huset och jag konstaterade att vackra Bonnevie gjorde ett stort uppköp när hon fick ihop det med Skavlan istället för Persbrandt.


Damen i huset och jag har stor antipati mot skådespelare med, som vi kallar, "kalla fiskögon". Persbrandt har sådana. Alla skådisarna i Dangerous Liaisons har det: Glenn Close, John Malkovitch, Uma Thurman och Michelle Pfeiffer. (Dock inte Keanu Reeves.) Många älskar den sortens ögon, men inte vi. Däremot har Armitage vackert grönblåa ögon som lyser av värme när... *tyst, Gladan*


Men vad vi verkligen gillade, förutom Skavlans förmåga att få fram det bästa hos sina intervjuoffer ;-) var att såväl Bildt som Guillou tack och lov (vi sade det innan de själv sade det) slipat av sina värsta kantigheter med åren. Två hyperintelligenta män som idag har en avsevärt större självdistans. Inga sura miner, inga "nu går jag" mitt i intervjun. Inget onödigt "nu-tar-jag-detta-djupt-personligt". Det bästa i deras personligheter lyser istället igenom: humor och värme tillsammans med intelligensen. Härligt!


Så bläddrade jag lite i tidningen Tara, som damen i huset prenumererar på. De lyfte fram fördelarna med den medelålders mannen och hade en snabbintervju med Jonas Gardell - till och med han har lite mindre vassa kanter mad åren, jodå det har han faktiskt! Han fick frågan om vad som är det bästa med såväl medelålders män som kvinnor.


Hur som helst, en trevlig människa är en trevlig människa, oavsett ålder. Vad vi än tror, så förändras vi dock en smula. Vi utvecklas, om vi har tur! Allt omkring oss påverkar, det är upp till oss hur vi tar in det, bearbetar det och sedan använder oss av det. Dessa erfarenheter behöver inte förändra oss i grunden, men ger oss ett vidare synfält och kloka insikter.


Vad jag i detta sammanhang insåg var att jag helt enkelt tycker att det känns hur bra som helst att fylla 40 till sensommaren. Visst grubblar jag på eventuell fest (var? när? har jag råd??), men själva siffran - 40 - är jämn och vacker. En bra ålder.


Hade jag trott att mitt liv skulle vara så här när jag blev 40? Verkligen inte. Är jag nöjd med vad jag åstadkommit? Verkligen inte. Känner jag mig misslyckad? Verkligen inte.


Men varför skulle jag? Livet skall ju aldrig bli fixt och färdigt, då stannar man ju av! Och det skulle jag vara rädd för!


"A rolling stone gathers no moss" säger engelsmännen. En rullande sten samlar ingen mossa. Nåja, lite grön mossa kan ju vara dekorativt, men man behöver ju inte växa fast på samma plats och helt gömma sig i den. Man kan bo på samma plats i hela sitt liv och ens inre utveckling kan vara minst lika rik och varierande - eller mer! - än hos en person som reser jorden runt flera gånger.


Någonstans i det hela finns vars och ens personliga lagom och, med tiden, mindre kantiga personlighet. Även om en del sidor förmodligen bara blir värre med tiden, mwahahahaha... ;-)


 
 
mj

mj

14 februari 2009 15:07

Det är rätt: Det är själva vägen som är målet...eller hur man nu brukar säga.

http://mj.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Skapa flashcards