Alla inlägg den 10 januari 2009

Av GladaKatarina - 10 januari 2009 13:57


Nu är det några plusgrader och all snö har regnat bort. Det är milt, vindstilla och ganska dimmigt. Går ut på en liten promenad i Paradiset.


Tvärsar över arrendet, det kan väl gå för sig? Marken är inte blöt trots allt. Fältet sluttar ner mot bäcken och mer vattensjuk mark, därefter höjer sig marken igen i en rejäl höjd med skog.


Vad är det? Marken är ganska uppriven, som raka amatörfåror av en mindre plog. Ganska många, på ett utspritt område. Går närmare. Ser avtryck av grisklövar.


Här trivs vildsvin. Många vildsvin.


Herrskapet i Paradiset hade hund tills för några år sedan; en underbar och rolig bulldogg. Undrar hur han trivdes med vildsvinen, de lär inte uppskatta hundar. Bulldoggen, däremot, uppskattade allt och alla. Det skulle inte förvåna mig om han någon gång galopperade iväg mot några vildsvin i ett tappert försök att hitta nya lekkamrater. Eftersom han aldrig uppvisade några slagsmålsskador, märken från betar eller klövar, får jag väl anta att vildsvinen stack iväg när han kom farande som ett bowlingklot.


Stackars bulldoggen. Alla som hade respekt för hundar och inte kände honom, blev ganska överväldigade när han kom för att hälsa; ett lyckligt kraftpaket med överväldigande glädje och entusiasm.


Men tillbaka till vildsvinen. När jag går igenom skogen brukar jag sjunga. Vildsvin har utmärkt hörsel och luktsinne, så om vinden inte ligger på deras håll, hoppas jag att mina röstresurser skall få dem att inse att en människa riskerar att korsa deras väg.


De är lustiga djur. Parningstid mellan november-januari. Unghannarna stöts bort när de är vuxna och hongrisarna, suggorna och gyltorna (hongris som ej fått kultingar) lever i flock. Unghannarna drar runt i flock under ett år och drar runt i skogen (som vilka unga ligister som helst) och delar sedan upp sig i revir.


Ganska ensamt att vara vildsvinsgalt, tycker jag. Taskigt av honorna! Så fort hannarna gjort sin parningsplikt eller vuxit till sig: stick!


Går upp mot gården igen. Oops! Grisarna har minsann bökat ganska nära! Det ligger äpplen på marken, det har säkert lockat dem en hel del... Man kan bara tänka sig vad det kryllar av liv när mörkret faller. Lugna landet? Knappast. ;-)


Surfar runt lite om vildsvin. Hittar några rader om glo-son, alltså en so som står och glor på folk. Läskigt men kul! Gammal folktro... Brinnande sugga med glödande ögon som hade rakbladsvass borst på ryggen och sprang mellan benen på folk. Inte så nyttigt att träffa på en sådan!


Av GladaKatarina - 10 januari 2009 00:16


Idag fyller Tintin 80 år. Jag slukade alla seriealbum jag hittade som barn och Tintin stod högst i kurs. Vet inte var jag skall börja när det gäller Tintin. Jag lärde mig geografi och förstod samtidigt skillnaden på riktiga och påhittade länder. Jag lärde mig samband.


Jag lärde mig att det fanns ett bilmärke som hette Chrystler, även om jag inte hade en aning om hur det skulle uttalas. "Shjrysslör" sade jag, tills pappa hörde mig.


Jag lärde mig att Loch Lomond var en skotsk whisky och att ramsor som "erbarmliga plattfötter" och "krabbsaltade tångräkor" fungerade som färgsättning i de mest oväntade sammanhang - inte minst om de sades av en tioåring.


Att Tintins värld var full av kostymklädda herrar som gör otroliga uppfinningar (Kalkyl) eller är otroligt korkade (Dupontarna) samt endast två kvinnor (operasångerskan Castafiore med påkläderska) och ett barn (en odräglig unge som är son till en emir) funderade jag aldrig närmare på.


Att folkslag beskrevs nersättande begrep jag inte. Jag trodde att det var underförstått att Hergé överdrev. Det verkar som Hergé trodde samma sak. Humor, med andra ord.


Är Tintin bög? Kanske snarare asexuell, och på den tiden behövde en liten flickas beundran inte vara av sexuell natur. Är Tintin rasist? Med den medkänslan och rättviseivern? Knappast.


Grattis, Tintin! Keep up the good work!


Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Skapa flashcards