Direktlänk till inlägg 26 november 2008

Andras relationer och min oro

Av GladaKatarina - 26 november 2008 16:59


Det tar emot lite att blogga nu. Inser att sådant kommer och går. Det är mörkt och kallt. Haft mycket att göra. Och allt kan man inte blogga om. Allt är inte kul alltid. Man är inte alltid en flygande Glada.


Men själv har jag det ändå bra. Lever i en sund och trivsam relation med bara mig själv och har mina vänner. Funderar givetvis på hur det skulle vara på att leva i en relation igen och irriteras över att jag har så svårt att fastna för någon, nu för tiden.


Men är man fast, så är man. Ibland är det inte så bra. Ibland, allt för sällan, är det en glimt av paradiset. Hur håller man den glimten kvar? Eller åtminstone den harmoni som det skänker?


Många omkring mig har det på olika sätt jobbigt med sina relationer och jag är glad över att finnas där för dem. Ibland gör det ont inom mig.


Ofta sörjer jag över deras bekymmer. Det kan låta dumt: det är ju först och främst DEM det handlar om. Och de skall göra sina val - absolut! Men deras val är så tuffa ibland, för dem själva. Lika ofta HAR de inget val utan får finna sig i ett hårt öde. De mår inte bra och det gör ont att se det.


Man känner ju igen sig. Alla hamnar vi där någon gång. Det var en gång mycket svårt för mig att se mina egna brister i den situationen och inse vad som borde vara det bästa beslutet. Och ni kan var 100% säkra på att jag inte var benägen till att lyssna om någon kom med ett välmenande råd. Kan själv! Har bestämt mig!


Där kan man lätt hamna igen. Är där säkert också, på sätt och vis. Vet att det finns saker att ändra på och jobbar faktiskt med det. En del saker tar tid och det skall det ju också få göra, även om man tappar tålamodet ibland. Man kommer fram till något bättre till sist.


Och så är det ju för alla andra också. De jobbar på det, men vägen dit är svår ibland - för dem och för de runt omkring som bryr sig.


Så jag får väl försöka var filosofisk och se det som en del av även MIN utveckling: även om jag trivs med mitt liv, så kan man inte undgå att beröras av andras, vilket ju är tur. Ibland gläds man med sina nära och kära, ibland sörjer man med dem.


 
 
Ingen bild

Åke J

26 november 2008 18:24

Hoppla,det kallat jag text.
Så här är det, sitt ner i klassen och lyssna:
Lever man i parrelation så måste man ta hänsyn. Denna hänsyn eller konsten att ge och ta är svårare att leva upp till när man är yngre än när man blivit lite äldre.
Man måste kunna göra saker som partnern gillar även om jag själv är måttligt intresserad.
Man måste ha egna intressen och några gemensamma intressen. Har man barn så måste man kunna fostra på samma grunder. Där går det inte att vela. Man är tvungen att tycka lika i vissa frågor. mm mm mm.

Är man ensam så är man eller så blir man egoist.
Jag har nu pratat av egen erfarenhet.

Till slut:
Har sagt det förut till dig. Vill du ha en relation så finns dom därute.
Men, ingen relation för relationens skull. Då blir det bara åt hell..te.
Ta ett djupt andetag och njut. Det är du säkert värld.

 
Skogshuldran Titti

Skogshuldran Titti

26 november 2008 22:46

Tänker på dej!

http://skogshuldran.bloggagratis.se

 
Ingen bild

GladaKatarina

27 november 2008 11:56

Du har rätt, Åke. Helt rätt. Men problemet är att PASSA ihop. Och det du säger om att vilja... Sant. Hade jag verkligen velat hitta honom hade jag väl bara jagat.

Och nej; inga relationer bara flr att "ha någon". Singel, med andra ord. ;-)

Tack för omtanken, Titti!

 
Kastrullis

Kastrullis

27 november 2008 12:45

AJ! Den tog rakt i solar plexus. Och det är så sant det du säger att man inte lätt lyssnar till välmenande råd. För mig handlar det till viss del om att jag måste fatta "rätt" beslut själv och till stor del att jag inte vill lyda ett råd som kan visa sig fel och sedan bittert ångra mig..... Knas kanske men så är det: Kram/U

http://kastrullapan

 
Ingen bild

GladaKatarina

27 november 2008 18:42

Inte bara du, kära Ullis! Så många... Men var rädd om dig!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22
23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Skapa flashcards