Direktlänk till inlägg 21 september 2008

Hinna-ifatt-helg inför hinna-överleva-vecka

Av GladaKatarina - 21 september 2008 17:57


Har rivit runt bland sakerna hemma; sovrum, garderober, kök, bokhyllor. Har rivit runt i mitt förråd. Det går sakta med organisationen. Förhoppningsvis skall inte släkten behöva känna det som om jag var en sorts vansinning Miss Havisham, om jag skulle dö och låta dem först rota igenom och sedan slänga alltihop.


Apropå dö - det är ju ändå höst - så skrev brorsonen vackert och viktigt om hur man vill ha det. Efteråt, ni vet. Det är bra! Så vill jag också ha det! Tyck nu inte att jag är morbid, men tänk på att skatten och döden är de enda sakerna vi kan räkna med här i livet.


Ägnar mig även åt seriösa studier i diverse religiös litteratur, bland annat Jack Miles: Gud, En Biografi. Heav(enl)y stuff. Miles var jesuit i 10 år, doktorerade på Harvard och har sedan dess haft en karriär som till och med imponerar på mig. Gud, En Biografi fick Pulitzer-priset. Den är skriven i strikt vetenskaplig anda, med många intressanta diskussioner om inte minst översättningar. Ett evigt problem när det gäller tolkningsfrågor i Bibeln! Men också spännande!


Eftersom jag läst Religionsvetenskap är det ingen överraskning att den Gud de flesta av oss ser som en, säger en, skäggig farbror på ett moln är en kombination av minst tre olika maskulina gudomligheter och en, eventuellt två, kvinnliga. Missförstå mig inte nu. Detta är en textuell fråga, inte religiös. Men jag säger det igen: det är spännande! :-) Miles klargör och fördjupar sig på ett sätt som man inte hade tid med när det skulle läsas till tentan. Det var ju dessutom några år sedan, man behöver fräscha upp kunskaperna...


Och apropå att fräscha upp kunskaperna: imorgon börjar jag som cirkelledare i engelska igen! En mycket angenäm nervositet och förväntan har infunnit sig! :-D Jag har längtat något oerhört efter detta igen! Det blir tio hektiska veckor, men varenda sekund är guld! De överdrev inte när de sade att cirkelledare är världens roligaste jobb!


Det blir en hektisk, hektisk vecka! Skall dessutom på 40-årsuppvaktning tisdag kväll och upp kl 5.00 på onsdagen. 8-) Skall förbereda min första seglats. Skall förbereda lektioner. Samt - eh, just det - jobba.


Tillbaka till Miles. Mer heavenly stuff! Memento Mori! ;-)


 
 
Ingen bild

Åke J

21 september 2008 19:43

Har vi inte pratat om stress. Lycka till :-)

 
Ullis

Ullis

22 september 2008 06:30

Jo det var lite oväntat med sonen, men hur illa det än kan låta bästa medicinen för mig... Och Paris var fantastiskt men jag stör mig på att det hanns med så lite. Men Paris finns kvar.

http://kastrullapan

 
Ingen bild

GladaKatarina

22 september 2008 12:23

Åke: jo visst har vi det. ;-) Aja baja mig! Men det är iallafall en angenäm känsla av hektisk aktivitet, inga stresshalter än. 8-)

Ullis: Skönt att ha dig tillbaka i Svea rike! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av GladaKatarina - 16 oktober 2011 09:03

Jag har gjort nya inlägg på min reseblogg, fyra inlägg från London! Ett besök i the Temple Church, en båttur på Themsen, en lång rundvandring med fokus på Trafalgar Square och en utflykt till Camden Town med ännu en lång promenad längs Regent's Canal...

Av GladaKatarina - 9 oktober 2011 00:00

Från och med den 1 december kommer jag inte längre att vara skriven i mitt älskade Malmö. Som tur är flyttar jag inte längre än till grannkommunen Svedala - orten som finns på riktigt, ja! Eftersom jag pendlar från Limhamn via Centralen och ända fram...

Av GladaKatarina - 17 juli 2011 20:09

Hejsan sötnosar!   Jag har saknat er med! Gör det fortfarande! Det händer lite på resebloggen just nu, hälsa på så blir jag ännu gladare!    Jag har bloggeri och sociala medier som en del av mitt jobb nu, men allt hinns inte med.    Annar...

Av GladaKatarina - 7 juli 2011 18:21

Det är nästan ett år sedan och midsommarbilderna fungerar ju fortfarande - vilken tur!    Glad skulle bloggen vara, det har varit lite si och så med det. Ibland är det bättre att vara... en smula ilsken, då händer det saker.    Denna sommar, ...

Av GladaKatarina - 30 juli 2010 16:48


  Mamma Elsa skulle fyllt 85 år idag, det är drygt 21 år sedan hon dog. Varje jämna år skulle mina föräldrar fyllt jämnt, det skilde 15 år mellan dem. (Se tidigare inlägg i juni om min pappas 100-årsdag.)   Jag skulle skrivit om henne, men h...

Om mig

Vädret i Malmö

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2008 >>>

Nyskrivet, nyspanat

Sök och finn

Gladans intressehylla

Arkiverade gladerier

Bloggvänner och annat

Det var en gång

...bad things with you. ;-)

Visitsiffror

Gladan kvittrar på Twitter!

Weird translation for you!


Ovido - Quiz & Flashcards